בושה בושה
19.3.13 ממשלה חדשה, חשש כי לא נזכה לשינוי מהותי בדרך התנהלות השרים
שלישי, 19 מרץ 2013 06:55

הקמת הממשלה  ה – 33 בישראל,  בראשות בנימין נתניהו,  נעשתה תוך  תפאורה אחרת, אך נראה כי המהות, בה הפוליטיקאים דואגים ראשית לשמם, תפארתם והנאות השררה, תהיה  דומה.  הפעם  יש לנו ממשלה ללא החרדים, בה משתתפות  המפלגות: 'יש עתיד', הבית היהודי' והתנועה. נוכח הדמויות החדשות בפוליטיקה, אמור להתרחש  שינוי של ממש בפוליטיקה הישראלית, בה נבחרי הציבור, ימלאו את חובתם בתפקיד משרתי הציבור ויפעלו באמת ובתמים, בלא חשבונות ושיקולים לא רלבנטיים, לטובתו של הציבור.  גובר אצלי החשש, כי האכזבה תהיה גדולה.

מלאכת מעשה המרכבה של הממשלה, נעשתה  הפעם בנסיבות ובתנאים ודרך שונה מזו אותה ידענו עד כה.  הדיונים הארוכים של השותפים החדשים,  מול בנימין נתניהו שאיבד רבע מכוחו האלקטוראלי, וגם הועם זוהרו  והיכולת המנהיגותית שלו.,  יצרו עייפות אצל הפוליטיקאים שהתישו זה את זה, עוד בטרם עשו משהו חיובי אחד למען הציבור. החגיגות שליוו את השבעת הממשלה ביום 18.3.13, הגדילו את ספקותי וגובר החשש כי הוחמצה הזדמנות, לחולל שינוי של ממש.

הפעם התייצבו  מול נתניהו,  יאיר לפיד, העומד בראש 'יש עתיד', מפלגה שהיא פרי רעיונו ויציר כפיו  ונפתלי בנט, איש היי-טק ימני מרעננה, חסיד ההתנחלויות, אשר החייה את  עוצמתה של הציונות הדתית הפוליטית. שניים אלה,  בסיוע  יועצים מעולים וחברי  סיעה צייתנים, לימדו את בנימין נתניהו, פרק מאלף בדרך ניהול משא ומתן פוליטי,  תוך ברית בין שתי המפלגות ו'כיבוד מלה' בין פוליטיקאים, מה שהביא את שניהם להישגים פוליטיים מידיים.

התבשיל שיצא הוא ממשלה בת 22 חברים, כאשר רבים מחברי הקואליציה האחרים, זכו גם הם בתפקידי סגני שרים וראשי ועדות, כדי שלא לקפחם.  האם  ממשלה זו, שאין לה שום מכנה משותף פוליטי של ממש, תביא לריפוי או לשינוי של ממש במרבית תחלואיה של החברה   הישראל ושל שיטת הממשל אצלינו, בעיות אשר מוכרות וידועים ברבים.

היעדים של יאיר לפיד, בתחום חלוקת הנטל השרות הלאומי באופן הוגן בין כל האזרחים , וכן חיוב החרדים להקנות לילדיהם גם השכלה בתחום נושאי הליב"ה, יעדים אלה אותם חרט יאיר לפיד על דגלו,  כנראה יושגו, אם כי היישום ייקח שנים מספר וממילא לא יהיה בכך להשפיע על תושבי ישראל בשנים הקרובות.

נפתלי בנט ומפלגתו, 'הבית היהודי', ינסו גם הם להיטיב עם שכבת מעמד הביניים, תוך  פגיעה בהטבות חסרות המעצורים שקיבלו החרדים וכן יפעלו, לחלוקה אחרת של  השלל של נושאי משרה ושינוי המונופול על שירותי הדת.  סביר כי 'הבית היהודי',   תעשה ככל יכולתה לשמר ולחזק את מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון, דרך שהיא לא רק מכשול לקיום תהליך שלום, אלא מהווה נטל הולך וגובר על מדינת ישראל בזירה הפנימית ובזירה הבינלאומית.

נראה כי   אם לא יכפה על –ידי גורמי חוץ, על ישראל ועל הפלשתינים לקיים תהליך מדיני שבסופו תקום מדינה פלשתינית, הרי לא נראה שום שינוי בתחום זה, מצב  נוח  למפלגות הימין  בזמן הקצר, אך  המשכו בעייתי לעצם קיומה של מדינת ישראל. אולי יתרחש נס,  והמתנחלים עצמם יבינו, כי מוטב לנסות לשמר את מפעל ההתנחלות בגושים הגדולים מאשר להפסיד את כל מה שבנו במשך השנים.  אם כך יתרחש, ניתן לדבר על הארה שתוביל אולי לפתרון.


להוציא  הנעלם הגדול של דרך תפקוד שר האוצר יאיר לפיד, שאם אכן  יתברר כי יש לו הבנה עמוקה בהיבטים הכלכליים, אומץ ציבורי ונחישות להביא שינויים של ממש, אני מתבונן ברשימת שרי הממשלה החדשים ותמה, כיצד אלה, שכמה מהם היו שרים בממשלה הקודמת ולא הביאו לשום שינוי של ממש -  יתחילו לפתע לעבוד בשבילנו.

גם השרים החדשים  נראים לי חסרי יכולת להביא לשינוי של ממש בדרך התנהלות השלטון.  אני מתקשה לראות את ציפי לבני  שרת המשפטים, מבצעת רפורמות של ממש בתחומי משרדה, כשם שאינני מאמין כי גדעון סער יביא לשינוי רבתי בתפישת משרד הפנים לבעיות יסוד המשפיעות על כל אזרח.  שר התחבורה יתנהל כפי שעשה עד כה, עמיר פרץ מתעניין בסביבה, דרך הפריזמה של האינטרסים של ועדי העובדים, השר לביטחון פנים, ישאר אפור כפי שהיה, לימור לבנת לא תביא להעצמה של הספורט והתרבות. שר השיכון, אורי אריאל,  נראה בולדוזור, אך ספק אם יזרז את  היצע הדירות למען כולם.  מאיר כהן, שר הרווחה יכול היה להביא שינוי אם היה שר הפנים, אך בהעדר משאבים, הוא יתקשה להביא שינוי כלשהו למען שכבות המצוקה. יעל גרמן כשרת הבריאות, פוליטיקאית אותה כיניתי  ברבים לא אחת בעניין תיפקודה כראש עיריית הרצליה -   שקרנית חסרת-יושרה,  תצליח ביחסי ציבור, אבל אני מתקשה להאמין כי תביא לשיפור או שינוי של ממש במערכת הבריאות הקורסת. ולא מנינו אלא חלק מהשרים, אשר בחלקם  עומדים בראש משרדים מיותרים בלא תוכן של ממש,שלא לדבר על אלה אשר זכו במשרת סגן שר, תפקיד מיותר במרבית המקרים שנעשה בניגוד לעמדת השר. העיקר שכול אלה במפלגות השלטון, יהיו מרוצים. 

חגיגת השבעת הממשלה, החיבוקים, הנשיקות, ההילולה של המשפחות, דמו יותר לנשף של סיום מכללה לפני מסע לגילוי ארצות העולם, מאשר לקבלת עול ומשימות נכבדות שעל אותם נבחרים לבצע למען הרבים.  

לאחר שנתי קדנציות, בנימין נתניהו הנו מנהיג תשוש, דהוי,  לא אמין, אדם מבוגר שאיבד את הכריזמה ונותר ללא בעלי ברית של ממש. נתניהו , שרד כראש ממשלה, רק בגלל צירוף  נסיבות והעדר חלופה  מנהיגותית של ממש.  המדיניות בה נהג נתניהו,  של העדר מעש בתחומים שונים  והעדר כושר לבצע אותם  נושאים  בהם חפץ,  אמנם החזיקה את ישראל מעל המים,  אולם הקרקע  הולכת והופכת להיות טובענית יותר ויותר. להערכתי,  תקופת כהונת הממשלה הבאה,  תהיה ניסיון של דמויות חדשות כישנות -  יאיר לפיד,  נפתלי בנט, גדעון סער, אלעד ארדן,  בוגי יעלון,  לרכוש נקודות  זכות בקרב  דעת הציבור לקראת המאבק המתקרב על המנהיג הבא של ישראל.  שלי יחיימוביץ', המנהיגה של מפלגת העבודה, נראה כי אישיותה ואופייה, יקשו עליה להיות מועמדת של ממש להנהיג את ישראל, אלא אם היא תעבור מטפורמוזה של ממש.

השינויים  הארגוניים במבנה הממשלה, שהשיגו לפיד ובנט, בהסכם הקואליציוני, יש להם ערך סמלי, אך הם חסרי משמעות של ממש בשיפור התהליך השלטוני.  כדי להביא שינוי, נדרש שינוי בסיסי בחלוקת המשאבים הלאומיים, בדרך שצרה היריעה לחזור ולפרטם. נדרש כי נבחרי ציבור ונושאי משרה ממונים,  ימלאו את חובתם  כמשרתי הציבור וכי  ימנו לתפקידים השונים  את האנשים טובים ביותר, ללא חשבון, קשרים והשתייכות. חובה ליישם במערכות השלטון שיטה של שכר ועונש, של  הקפדה על  יישום שלטון החוק, של  דיבורים ומעשים במקשה אחת ורק אם השרים הנבחרים   ישאפו ויחתרו כל העת,  להביא שיפורים, ייעול, שינויים מבניים, זאת תוך  גילוי אומץ לב פוליטי  של ממש וכושר ביצוע, כאשר פעולות השלטון צריכות להיעשות תוך שקיפות מלאה, כי הלוא כל המידע שייך לציבור  ולא לאנשי השלטון.

אני מניח,  כי לא נראה  את השרים מציגים בפני הציבור את הבעיות המרכזיות העומדות בפני משרדיהם, תוך לוח זמנים משוער לביצוע ויישום שינויים באותם תחומים, וכי הם ידווחו באופן שוטף לציבור,  על ההתקדמות או המכשולים ביישום השיפורים והשינויים. תחת זאת נראה,  את הפוליטיקה הישנה, העלובה, המצועצעת של יחסי ציבור, הרבה ספינים, והסתרת האמת מן הציבור,  בסיוע צבא יחצנ"ים ודוברים.

על השלטון להציב יעדים, לקיים דיונים בהשתתפות הציבור, להחליט בפרקי זמן סבירים וליישם.   אם גורמי השלטון,  ייכנעו לקבוצות לחץ, בין  של נפילי הכלכלה ובין אלה של  עובדים, ארגונים, סקטורים וכו'-  הרי ממילא שמדינת ישראל ואזרחיה, לא יזכו לשפר את מצבם הבסיסי לזמן קצר ולזמן ארוך.

אם פעולות השלטון לא תעשנה בהגינות, באופן צודק, חברתי, תוך חתירה לצמיחה, תוך קיום ביטחון פנים מוגבר,  ואכיפה יעילה של שלטון החוק בכל התחומים, אם השלטון לא יראה לכך, כי תאגידי הענק, גורמי שוק ההון, לא יחמסו את הציבור וינהגו תוך קיום תחרות והגינות -  אם   לא נראה שינוי באלה,   כי אז מה שהיה הוא שיהיה ואחריתינו עלולה להיות מרה.

אסיים בכמה דברים שכתב  בעניין הקמת הממשלה החדשה,  יורם קניוק בידיעות אחרונות' מהיום :  "אבא שמעת פעם את המילה בושה ? ;  מה זה ? ;  זה שעושים ממך צחוק ואתה משתחווה. כך היה גם אצל  שלמה המלך שהיה לו שר לארגון סדר עשיית ילדים בין המלך לאלף נשיו ;  אחיאסף רב מג יקר. זה בושה ? הלוואי עלי ;  אבא אתה באמת לא יודע מה זאת בושה ? ; כן אני מבטיח לך שאף אחד משרינו לא יודע את המלה הזאת, גם אתה נהיה פתאום כמו הנבלים שכיהנו בשירות הביטחון ופתחו פה והקימו עלינו את העולם ? ;  לא בושה זה בושה ".

מי יתן ואני כמו רבים  אחרים שאינם מרוצים ממראה עיניהם, נמצא כי טעינו וכי הפעם, הממשלה הזו, השרים האלה, באמת יעשו משהו של ממש, למען אלה אשר בחרו בהם.

 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

buy windows xp home 
adobe cs5.5 production premium download 
adobe photoshop elements 12 best price mac 
buy windows 7 in uk 
adobe acrobat xi professional mac download 
pastillas cialis kamagra rezept viagra online bestellen erfahrungen super kamagra bestellen cialis achat internet
how to buy viagra in ireland street price of viagra buy viagra sildenafil viagra like pill for women purchase sildenafil without prescription
cialis no prescription canada cialis professional online viagra online india sildenafil citrate 100mg reviews cheap viagra online uk