בושה בושה
תחבורה ציבורית

 

הטיפול של  ממשלות ישראל לדורותיהן בתחבורה הציבורית ובעיקר במערכות ההסעה ההמונית, (רכבת,  רכבת תחתית, רכבת קלה) הנה מחדל מתמשך, הגובל לא אחת בשלומיאיליות ממש.  אמנם בשנים האחרונות נעשו שיפורים של ממש ברכבת ישראל וכן אנו נמצאים בעידן של שינוי בסיסי בתחבורה הציבורית באוטובוסים, אך אנו עדיין רחוקים מקיום מערכת תחבורה ציבורית בכלל ובמרכזי הערים הגדולות בפרט.

אין אני משתמש   קבוע בתחבורה הציבורית, אך באותם פעמים בהם התנסיתי בנסיעה ברכבת ישראל,  לא היו ניסיון נעים, מה עוד, שנוכח  המידע המופיע בתקשורת, קשה להישאר שווה נפש נוכח התנהלות משרד התחבורה,  שהשר הממונה עליו כיום (2-2012) הנו ישראל כץ.

כדרכנו, הבאנו באתר בושה, נושאים שהתעמקנו ועסקנו בהם מעבר להיותינו  אזרחים מן השורה.

מדובר בנושא מערכת ההסעה ההמונית בשרון הדרומי מה שמכונה BRT.  המציאות המתגלית מבהירה באופן ברור, כי דרך התנהלות השר הממונה, השר ישראל כץ בענייננו, הנו חסרת הגיון, בלתי ראויה בעליל.  לא יעזרו מלים יפות, כוח פוליטי, או מניפלציות.  לדעתנו, השר ישראל כץ, אינו ממלא את תפקידו כראוי ואנו מדברים על נושא אחד, חשוב, בו  העובדות פרושות בפני כול. 

על ההתנהלות הבעייתית בעליל של שר התחבורה, ישראל כץ ומשרדו, כמו של יעל גרמן ראש עיריית הרצליה בענין  תוואי ה - BRT במרכז העיר הרצליה.
 ראה - מערכת הסעה המונית, תוואי הדרך במרכז העיר הרצליה

  

 

תחבורה ציבורית טובה, יעילה, זמינה במחיר סביר, הנה אחד המרכיבים החשובים ביותר של התשתיות, והשפעתה על  איכות החיים של האזרחים, עובדה שעדיין לא הופנמה דיה על-ידי ממשלות ישראל, שאינה מצליחה להתגבר על גידול מספר התושבים בערים, במיוחד בערים המרכזיות.

 

שרים מגלגלים אחריות   מאשימים את האחר,  אך שוכחים כי הם היו שם - בושה
אין ספק כי השר ישראל כץ אחראי בשנים אלה (2010-12) על המחדלים החמורים שאנו רואים בדרך התנהלות רכבת ישראל, כמו במיזמים אחרים, המתארכים, מתמשכים זמן רב ועלותם עולה בהרבה על המתוכנן. אני מניח כי אם אכן יתברר כי  דרך התנהלות בעניין מיזם ה - BRT הייתה בעייתית, הוא כבר לא ישב על כס שר התחבורה ויגלגל עיניו לשמיים.  כך למשל, ח"כ שאול מופז, מי שמתמודד על ראשות  מפלגת קדימה,  'כועס' על  הנעשה בתחום הסעות  חיילים ברכבת ומודיע כי המצב ברכבת ישראל הוא שערוריה.  אך שאול מופז שוכח מי   היה שר התחבורה עד ראשית 2009 שלא קיבל החלטות  לגבי רכישה של קרונות חדשים, שהם יוצרים את המצוקה עליה מלין ח"כ שאול מופז.

בתקופת כהונת שאול מופז  כשר התחבורה  היו נושאים תחבורתיים רבים שלא מצאו פיתרון בצד אירועים בעייתיים מאד כמו הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל, תאונות רכבת קטלניות (דוגמת תאונת הרכבת בבית יהושע),  ותאונות דרכים רבות, אך אנו  לא עוסקים בניתוח תקופת שאול מופז, אלא בעניין עזות מצח מצדו לבקר את בעיית אי-הזמנת קרונות, שהוא אחד האחראים העיקריים למחדל.

וכך, נוהגים חלק מן השרים כמו אין מחר, וכאשר אנו נמצאים במחרתיים, הם מגלגלים השרים את האחריות  על  אחרים, כאילו הם היו על הירח

 

 

מה מביא אתר בושה בתחום התחבורה

ראה:

חניית נכים. 
אמנם תחום החנייה בערים  שייך לרשות המקומית, אך יש למפקח על התחבורה, יותר ממלה בעניין.

על-אף שאנו בעלי מכוניות פרטיות, אנו משתמשים לא אחת בתחבורה ציבורית, אשר אינה מהווה תחליף ראוי לנסיעה במכונית הפרטית. כאמור, אתר בושה מביא רק דברים שחווינו באופן אישי,   ומכאן,  ענייני הוא בעיקר במתרחש באזור מגורי - השרון הדרומי והתחבורה בין ערי אזור זה, ובנסיעה מהעיר הרצליה לתל-אביב ובחזרה.

 מכאן,  הפיאסקו של המחדל הבלתי סביר בעליל, של  בניית (אי-בנייה) של הרכבת  התחתית במטרופולין תל-אביב, לא נוגע לנו ישירות וממילא אין מה להוסיף על שנכתב בתקשורת בתחום זה.  גם  דרך ההקמה הבעייתית של הרכבת הקלה בירושלים, אינה תואמת מדינה מודרנית מתקדמת, כמו שמדינת ישראל מתיימרת להיות. נקווה כי  בשנת 2011, לאחר שנים ארוכות של בנייה, בה  שובשו חיי תושבי הבירה, תתחיל הרכבת הקלה של ירושלים לפעול.

 

 על מערכת ההסעה ההמונית – BRT   בשרון הדרומי
משרד התחבורה, מנסה לקדם מאז שנת 2009,   באזור השרון הדרומי, רשת היסעים של תחבורה ציבורית, המבוססת על  הקצאת שטחי דרך – כבישים, לאוטובוסים גדולים, אשר יחצו את אזור השרון ממזרח – כפר סבא, דרך רעננה, הרצליה, אזור התעשייה, עד המרינה. מאוחר יותר, הכוונה כי  הנתיב המיועד להסעה ההמונית,  ימשיך עד תל-אביב.

 

מדובר במיזם, הנקרא  BRT -    - Bus rapid transit ,  שהנו למעשה מערכת להסעתה המונים העושה שימוש בתשתית כבישים קיימת, במקום מסילות ברזל, תוך שימוש באוטובוסים,  ההופכים אותם למעין - רכבת קלה. משך ההקמה הקצר יחסית  של BRT  (במידה ומשרד התחבורה יתגבר על  הבירוקרטיה המוניציפאליות),  והעלות הנמוכה יחסית של הקמת מערכת ה - BRT,   לעומת בניית מסילת ברזל, הופכים מערכת זו לאפשרות ריאלית ורצינית, כדי לפתור באופן חלקי, את בעיית התחבורה באזורים מאוכלסים, בהם אין כדאיות או אפשרות להקים רכבת תחתית או רכבת קלה. עלות הקמת המערכת ההסעה ההמונית  באזור השרון  נאמדת בסך 400 מיליון ₪, סכום שאינו בשמיים ולפיכך יישומה  בעתיד הנראה לעין אפשרי.


מערכת - BRT   מורכבת  משלושה חלקים: מסלול השטח - מסלולי נסיעה מופרדים  מהתנועה האחרת;  כלי התחבורה  שהוא אוטובוס גדול בו ניתן להסיע כ – 300 נוסעים  ;  מערכת מידע מתקדמת המספקת מידע בדבר מועדי הנסיעות של  האוטובוסים וזמן הנסיעה המשוער ליעד. 

חברת נתיבי איילון הופקדה מטעם משרד התחבורה לתכנן ולהקים את  מערכת ההסעה ההמונית, ויש לקוות כי  החברה המנוסה, תתגבר על הקשיים ותביע לשינוי תחבורתי באזור.

 

הבעיה של מערכת  ההסעה ההמונית הנה, שנדרש הקצאת  שני נתיבי תנועה בלעדיים לאוטובוסים של  מערכת ההסעה ההמונית,  כדי לאפשר תנועה שוטפת ומהירה בלא הפרעה.  המסלול צריך לעבור במרכזי הערים או בסמוך להן, מה שדורש במרבית המסלול,  ביטול מקומות החנייה ובמקרים מסוימים,  הסטת התנועה האחרת לכבישים או רחובות אחרים.

 

העובדה שנדרשת הסכמת כל הערים בהן יעבור הקו, הן לגבי הפרויקט, אך בעיקר לגבי תוואי  הדרך וההשלכות שיש לכך, על מרכזי הערים בהם הוא יעבור, היא הגורם המעכב  את  יישום התכנית. תכנית משרד התחבורה הייתה להפעיל את הקו בשנת 2012,  אולם  נוכח העובדה שעדיין לא סוכמו הדברים ולא הוחל בעבודה של ממש, מצביעים על כך כי  בשנת 2010, עדיין  נשתמש באמצעים הקיימים כיום, שהם לא יעילים ואטיים.

 

 אין אנו מתיימרים להביע דעה לגבי הצורך בהקמת מערכת ההסעה ההמונית באזור השרון ולגבי ההיתכנות הטכנית, המכשולים והעלויות של הקמת המערכת  ההנחה שלנו, כי היבטים אלה נבחנו בקפידה על-ידי המומחים הטובים הנמצאים במשק הישראלי, שנשכרו על-ידי משרד התחבורה.

 

עניינו הנו בבחירת מסלול - תוואי המערכת, ושיתוף,  או למעשה, אי-שיתוף של הציבור במערכת השיקולים והדעות, לגבי מיקום המסלול האופטימאלי.

 

 

קוי  ה - BRT
בשלב ראשון מדובר בקו שיסע בציר  - כפר סבא, רעננה, הרצליה. 
מסלול תוואי זה, כפי שגובש עד כה הנו:

  • מזרח כפר סבא, רחוב ויצמן, רחוב טשרניחובסקי,
  • רעננה - דרך אחוזה, דרך ירושלים לכיוון הרצליה
    הרצליה - דרך ירושלים,  רחוב סוקולוב, הרב קוק, תחנת הרכבת, עד המרינה בחוף הים.

 

לעניין התוואי האופטימלי בקו זה, להוציא המסלול בעיר הרצליה, נראה שאין חילוקי דעות לגבי המסלול. בעניין  תוואי המסלול בעיר הרצליה,  כתבנו נייר -עמדה מיום  26.9.10  בו הבאנו  המלצה על  תפישה שונה, בה בחלק מתוואי המערכת,  הנתיבים יהיו חד כיוונים, משמע,  הנתיב יעבור ברחוב אחד  בכיוון אחד, ובכיוון שני ברחוב האחר.  תפישה זו, שלא נבחנה על-ידי מתכנני מערכת ההסעה, נראית לנו בעלת יתרונות עצומים במספר מישורים.

על ההתנהלות הבעייתית בעליל של שר התחבורה, ישראל כץ ומשרדו, כמו של יעל גרמן ראש עיריית הרצליה בענין  תוואי ה - BRT במרכז העיר הרצליה,  ראה -

מערכת הסעה המונית, תוואי הדרך במרכז העיר הרצליה

  

ציר שני  של ה - BRT  בשרון   הוד-השרון, רעננה, הרצליה
התברר לנו לאחרונה, כי משרד התחבורה, מתכנן הקמת ציר שני של מערכת ההסעה ההמונית, שעל-פי התקשורת  (העיר - צומת השרון מיום  29.9.10), יעבור  במסלול הבא, שבערים רעננה ; הרצליה, מסלול זה זהה לזה של הציר הראשון:
הוד השרון -  נווה נאמן, דרך רמתיים
רעננה -  אחוזה, דרך ירושלים לכיוון הרצליה
הרצליה - רחוב סוקולוב, הרב קוק, תחנת הרכבת, המרינה.

 

תכנית   חלופית של  הציר השני , הכוללת חיבור העיר רמת השרון
מבלי לחוות דעה, אם אכן יש מקום להקמת הציר השני של ה - BRT,  על-פניו,   ראוי להקים את מסלול הנסיעה בציר שונה לחלוטין, אשר  יביא לשינוי רבתי של פני כל התנועה הציבורית בשרון.
נתיב מוצע של הציר השני -
הוד השרון  -   נווה נאמן, דרך רמתיים ,
רעננה - צומת רעננה דרום,  צומת רעננה צפון, רחוב ירושלים (אזור התעשיה), דרך שכונת הפארק,  בואכה העיר הרצליה. 
הרצליה -  רחוב ארלוזורוב, עד צומת כדורי,  שדרות בן גוריון עד רמת השרון.  
רמת השרון  -     רחוב אוסישקין,  עד ראשונים,  והשכונות המזרחיות, עד אזור התעשייה.

מרמת השרון, ניתן להמשיך את המסלול דרומה, לשכונות המזרחיות של תל-אביב, לרבות אזור התעשייה החדש, סביב קריית עתידים.

 

הקמת רשת  הסעה המונית כזו, בה יהיו מספר תחנות להחלפת אוטובוסים (כלול במחיר הכרטיס), תיצור מערך של תחבורה ציבורית יעילה, זמינה ונוחה, לכל מרחב השרון הדרומי, המונה   תושבים.

 

 

ב. עמדת ראשי הערים בשרון ביחס למערכת ההסעה
הפעלת מערכת ההסעה ההמונית BRT, תקרב את שלושת ערי השרון (כפר-סבא, רעננה, הרצליה) זו לזו, ותאפשר ניידות נוחה, מהירה וזולה יחסית, בין כפר-סבא ורעננה, לאזור התעשייה של הרצליה וחוף-הים. עם זאת, מאחר ומדובר בקו אחד, הרי תידרש מערכת תחבורה ציבורית משלימה, בקווים ניצבים למסלול ההסעה ההמונית.  נראה כי השימוש במערכת ההסעה ההמונית, יעשה בעיקר על-ידי תושבים המתגוררים במרחק הליכה קצר ממסלול הקו, או שתהיה להם נגישות נוחה, בקווי תחבורה פנימיים, אל מסלול ההסעה ההמונית.

 

בעוד ראש עיריית כפר סבא, הינו תומך נלהב של התכנית, עיריית רעננה, לא נתנה הסכמתה למעבר המסלול ברחוב אחוזה והעדיפה כי המסלול יעבור ברחוב ויצמן, סמוך לאזור התעשייה,  הנמצא  הרחק  צפונה מרחוב אחוזה שהוא הרחוב המרכזי של רעננה. לאחרונה, שינה ראש עיריית רעננה  נחום חופרי את דעתו,  כאשר לדעת משרד התחבורה, הוא הבין את החשיבות העצומה של  מעבר מערכת  ההסעה ההמונית במרכז העיר רעננה, גם אם בשל כך, לא יהיו מקומות חנייה ברחוב אחוזה. עם זאת, עדיין הסכמה להקצות נתיבים בלעדיים למערכת ההסעה ההמונית  בחלק מרחוב אחוזה, עד אשר תסתיים סלילת כביש 531, שהנו מבחינת חזון למועד. במצב כזה, בקטעים מסוימים,  לא תהיה למסלול ההסעה ההמונית, מסלול בלעדי.  (אינני משוכנע כי לא ראוי, שבחלקו יעבור הקו מאחוזה  צפונה לרח' ויצמן ומשם מערבה.  בכך אמנם יוארך המסלול, אך תהיה נגישות נוחה לאזור התעשייה של רעננה וליושבי קריית שרת ואזור הפארק של רעננה).

 

title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

buy adobe indesign cc 2014 online 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...on-for-mac 
buy lightroom 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...ition-2005 
buy microsoft office word 2007 online 
vendita viagra svizzera commander du viagra viagra da 25 mg viagra preço viagra et equivalent
levitra otc sildenafil medication herbal viagra does it work over the counter viagra substitute cialis otc
sildenafil treatment cipla sildenafil buy levitra online cheap sildenafil generic india buy kamagra india