בושה בושה
שקיפות פעולות השלטון

שקיפות השלטון בישראל,  הנה חלקית, מקוטעת וחסרה, מה שמהווה כר פורה לקיומה ושל התפתחותה של שחיתות שלטונית מסוגים שונים.   שרי המשפטים אשר תחום זה נמצא באחריות משרדם, ביודעין ובכוונה כנראה,  אינם פועלים לשינוי המצב החוקי, שרק הוא יביא שיפור בתחום חשוב זה.

 

העדר שקיפות פעולות השלטון,  נובע בשל חוסר נכונות גופי השלטון  (הנבחרים ונושאי המשרה), , לקיים את המצב הנורמטיבי  כפי שהתווה בית-המשפט העליון, של שקיפות מלאה של פעולות השלטון.  על רתיעה זו, ניתן להתגבר בשינוי דרך הערעור על סירוב למסור מידע, אולי חמור מכך,  שכיום הנה  פנייה לבית המשפט לעניינים מנהליים, הליך שאינו קל ושאין האזרח הרגיל יכול או רוצה לעמוד בכך. כן הגיע העת, להטיל סנקציה מינהלית של ממש, נגד גוף או  אנשים, אשר נמנעו ביודעין או בטענות שווא, למסור מידע.

 

 

 

שקיפות פעולות  רשויות השלטון, מה שמכונה - 'שקיפות ציבורית',  הנה   הבסיס לקיום  מדינת חוק, ואחד הכלים היעילים והזולים ביותר להפחתת שחיתות שלטונית-ציבורית.  תפישה זו, קנתה לה אחיזה באמרתו המפורסמת, של השופט היהודי-אמריאי  לואיס ברנדיייס אשר טבע מטבע לשוני : "אור השמש  הנו  המחטא הטוב ביותר ואור המנורה הנו השוטר הטוב ביותר".  אמרה זו, אשר נאמרה אגב אורחא בנאום של ברנדייס, הפכה להיות אמרה נורמטיבית אשר אומץ על-ידי מערכות המשפט בארצות רבות כחלק מהדין שלהם. מלים פשוטות אלה,  הטמיעו אצל רבים את  חשיבותה של 'שקיפות ציבורית' או 'שקיפות שלטונית' באופן  קליט וברור.

אמרה זו  של השופט  האמריקאני לואיס ברנדייס, אומצה גם על-ידי בית-המשפט העליון  במספר פסקי-דין, והיא משמשת  נורמה משפטית  בדין הישראלי,  המדגישה את מעמדה החשוב של שקיפות המידע המצוי בידי הרשות הציבורית,  תוך הבהרה כי  כל המידע אשר מחזיקות רשויות השלטון (כלומר -  הנבחרים ועובדי הציבור), הנו רכוש הציבור הזכאי משום כך,  לעיין בו.

כך  הפכה שקיפות פעולות השלטון, חלק  חשוב של המשפט הנורמטיבי שלנו להלכה, אם כי בפועל,  חלק גדול מנבחרי הציבור והעומדים בראשות גופים שלטוניים שונים, לא הפנימו עדיין את הנורמה המחייבת אותם, ועושים לא אחת, מאמצים רבים להתחמק להעמיד את המידע  אשר הם מחזיקים בנאמנות, בפני בעליו,  כלומר הציבור.

על:   שקיפות המידע -  Transparency -  ועל - השופט לואיס ברנדייס

 

חוק חופש המידע, הנו חדש יחסית בספר החוקים, אך התפישות הגלומות בו, החלו להיות מאומצות על-ידי בית-המשפט העליון, מספר שנים קודם לחקיקת חוק חופש המידע בשנת 1998.  אך בעוד ההלכה המשפטית  מצדדת בחופש המידע, כערך נורמטיבי מעין-חוקתי, הרי רשויות הציבור עצמן, לא אחת, מערימים קשיים על מבקשי המידע.

 

פסיקה (חלקית)  בענייני חופש המידע  באתר בושה: פסקי-דין חופש המידע

 

בית-המשפט העליון, מתווה דרך נורמטיבית מתקדמת וראוייה לגבי חובת השקיפות של המנהל הציבורי.

הבעייה כי הרשות המבצעת המרכזית והרשויות המקומיות, אינן מפנימות עדיין את הנורמה המשפטית  התקפה, תוך שלא אחת, הן מערימות קשיים כאלה ואחרים, למימוש זכות האזרחים לדעת ולקבל את המידע הנמצא בידי רשויות השלטון.

 

28.12.13  מדוע ציפי לבני שרת המשפטים, אינה עושה מעשה של ממש בעניין שקיפות פעולות השלטון, למרות הפנייות אליה.
הביקורת הקשה שיש לי על ציפי לבני, כשרת המשפטים,  הנה בשל חוסר המעש מצדה להביא לשינויים של ממש  בדרך התנהלות משרד המשפטים והליכי השפיטה אך בעיקר, נוכח אוזלת ידה, ואולי חוסר רצונה להביא לשינוי של ממש,  בהליך שקיפות פעולות השלטון,  במסגרת חוק חופש המידע, הדורש שינויים.

מאז נחקק חוק חופש המידע בשנת 1998,  הוציא בית המשפט העליון עשרות פסקי-דין, בהם  נקבעה פסיקה משמעותית בדבר חשיבות שקיפות השלטון, ככלי בקרה של האזרחים. המציאות הגלובלית מראה, כי בארצות בהם קיימת שקיפות שלטונית של ממש,  הרקב, חוסר היעילות, השחיתות השלטונית -  פחותים והכלכלה בצד החברה, הם במצב טוב.

פניתי אל שרת המשפטים ציפי לבני, מספר פעמים בנושא זה,  אך ציפי לבני לא עושה דבר והפניות שלי, מועברות אל עובדי משרד המשפטים, כאילו משם, מאנשי המקצוע תבוא הישועה.

בעיני, דרך התנהלות ציפי לבני,  יש בה עידוד להמשך קיום שחיתות שלטונית,  וכי היא, בניגוד לשרי המשפטים הקודמים, _פרופ'  דניאל פרידמן ופרופ' יעקב  נאמן), שלא הסתירו את חוסר רצונם לקיום שקיפות שלטונית של ממש, שרת המשפטים ציפי לבני, מדברת גבוהה-גבוהה בזכות השקיפות השלטונית וחשיבותו של חוק חופש המידע, אך עושה רק כמה גלים בלא להביא לשינוי שהוא בידיה.

 

על הפניות שלי אל ציפי לבני שרת המשפטים, בשנת 2013 בנושא שינויים מתבקשים בחוק חופש המידע  ראה:

 

 

 

ציפי לבני  שרת המשפטים  מדברת יפה, ברגש המעורר אמון,  אך מעשיה  בתחום משרד המשפטים נראים לי,  מיעוטי השפעה.  במיוחד אני מתייחס לחוסר המעש מצדה, להביא  שינוי במצב העכור של  שקיפות השלטון בישראל.  המשך המצב הקיים,  יירשם כולו לחובתה, למרות שקודמיה בתפקיד  שר המשפטים, לא עשו מאומה, אלא שאצלם כנראה, מדובר היה בהשקפת עולם.

למרות דבריה  הנמרצים של ציפי לבני, שרת המשפטים בעד שקיפות פעולות השלטון,  הרי הפעולות  המעשיות שעושה  השרה בתחום השקיפות ומכאן, במאבק הנדרש נגד השחיתות השלטונית -   הן  שוליות, חסרות  השפעה של ממש   על הגברת יעילות חוק חופש המידע ולא הן  יביאו מזור, תנופה והחלטיות, למאבק נגד השחיתות השלטונית.

 

 

11.7.13 יעל גרמן שרת הבריאות,  עושה 'כאילו' שקיפות.  פעולה במחשכים סופה רע

לא חלפו חודשים רבים מאז כניסתה של יעל גרמן לשרת הבריאות, ודפוסי פעולתה אותם הכרתי בתפקיד ראש עיריית הרצליה שבים וצפים.  ראו את דרך התנהלות במחשכים,  בעניין הוועדה לבדיקת מצב מערכת הבריאות, שהיא העמידה עצמה בראשה.  הקישו:

יעל גרמן, פועלת  תוך האפלה של עבודת הוועדה  11-7-13

 

2.4.12  ממשלת ישראל  מחליטה כי המידע המוחזק בידי הממשלה הינו משאב ציבורי

ראה - הממשלה מחליטה כי תפעל לספק לציבור גישה מירבית  למידע שהיא מחזיק שהוא משאב ציבורי.

אני אישית סבור כי מדובר בהצהרה גרידא, שלא יהיו לה יישומים של ממש.

 


6.1.2012 פרשת הולילנד -   העדר שקיפות מלאה, פרצה המעודדת רמי-מעלה מושחתים, חמדנים. 
מה יכול להיות חמור יותר, מאשר הגשת כתב אישום  נגד חמישה-עשר אזרחים מכובדים לכאורה, שתפשו עמדות בצמרת ממש. עם כל הכבוד לרשויות אכיפת החוק ועבודתם הנחרצת, אם לא תשונה השיטה מיסודה, לא נצליח לשרש את הרקב הפשה במקומותינו, בו אנשי שלטון מושחתים, מקבלים שוחד כדי להיטיב עם המשחדים. בתחום הנדל"ן, שם כנראה מתגלגלים סכומי עתק באין רואה,  דרושה שקיפות ממשית בזמן אמיתי של כל פעולות ועדות התכנון והבנייה.  רק כך, נוכל למנוע את אותם תפוחים רקובים, המצויים פה ושם, להרעיל את  הסל כולו. שקיפות מלאה כנה מעשה כל כך  יעיל, בסיסי וראוי, שמאלץ אותנו לשאול שוב ושוב, את ראש הממשלה, שר המשפטים ושר הפנים - מדוע הם לא עושים את המתבקש וגורמים לכך, כי כל דיוני ועדות התכנון  יהיו שקופים וכי וכל המידע המצוי בידם, יועמדו לעיון הציבור בזמן אמיתי. עם כל החשיבות למעשיהם של רשויות אכיפת החוק, בפנינו רק קצה קרחון ואם לא נשנה את דרך הפעילות של ועדות התכנון והבנייה, הרבה לא ישתנה, גם אם יורשעו כל הנאשמים בפרשת הולילנד. על  הגשת כתב האישום בפרשת הולילנד ראה:
כתב אישום בפרשת הולילנד, העדר שקיפות עבודת ועדות התכנון 1-12

 

 

28.4.10  שקיפות פעולות הרשויות המקומיות,  מצב לא טוב - אפילו מדאיג.
סקר  מקיף  אשר בדק את אתרי האינטרנט של 28 רשויות מקומיות, פורסם במרץ 2010  על-ידי עמותת שקיפות בינ"ל לישראל, המכונה -  שבי"ל.   הסקר מביא את מידת  שקיפות פעולות הרשויות המקומיות ומידת הציות של הרשויות המקומיות להוראות חוק חופש המידע, כפי שהן משתקפות באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות שנבחנו. בעיקר עיריות).
שבי"ל אינה מפרסמת מסקנות בסקר שערכה, אלא שעיון בממצאים, מצביא על תוצאות, עגומות למדי ומראות בבירור, הרשויות המקומיות, למרות הוראות חוק חופש המידע  ולמרות הפסיקה המתקדמת, עדיין רחוקים מלקיים את השקיפות בה הם מחוייבים. 
לקריאת הסקר:

 

על סקר דומה שערך אריה גבע בכוחות עצמו בשנת 2007, על ציות לקוי של הרשויות המקומית, בנושאי שקיפות על-פי חוק חופש המידע, ראה בהמשך הדף.

 

שקיפות לקויה וחלקית, תוך ציות נמוך להוראות החוק על-ידי הרשויות המקומיות, מצביע בבירור, כי ראשי הרשויות המקומיות, עדיין לא הפנימו, כי תפקידם כנבחרי ציבור, הנו לשרת את הציבור, וכל אשר יש להם, מכוחו של הציבור בא והוא שייך לציבור.  רק שינוי חוק חופש המידע, באופן שתינקט סנקציה של ממש, כלפי רשויות השלטון שאינן מקיימות את דרישות החוק, יביא לשינוי המצב.

 

שר המשפטים הנו השר הממונה על יישום וביצוע חוק חופש המידע
15.4.2010   עמדת שר המשפטים יעקב נאמן ביחס לנושא  הנה כי שקיפות פעולות השלטון חשובה, אך מבט מעמיק יותר מראה,  כי פעולת השר  ליישום חוק חופש המידע והפיכתו לחוק יעיל המיושם באופן מלא  על-ידי השלטון, הנה חלקית בלבד. ראה:
עמדת השר יעקב נאמן ביחס ליישום חוק חופש המידע - שקיפות פעולות השלטון.

 

דעה אישית מיום 25.9.08  בעניין  שקיפות פעולות השלטון, בעקבות פסק דין התנועה לחופש המידע.

 

האם יפנימו הפעם רשויות השלטון את המצב המשפטי -נורמטיבי, אותו קבע בית-המשפטי, או שימשיכו בעת לעת, בניסיונות להשאיר את  המידע החשוב שהם מחזיקים בנאמנות עבור הציבור, בארונותיהם הסגורים.

 

נייר-עמדה שהוכן   על-ידי אריה גבע, בנושאי כשלים של עיריות - בעניין חוק חופש המידע :
אי-ציות להוראות חוק חופש המידע באשר להכנת דוח והצגתם לציבור, לקריאה הקש: 
אי-ציות עיריות, חוק חופש המידע

 

ראה גם מסמך       -  pdf  :    אי-ציות עיריות, חובת דיווח ומתן מידע, חוק חופש המידע 2-07

 

ראה גם :  רשויות מקומיות

 

 

סקר  ברומטר בינלאומי  של  ארגון      - (Inrernational Transparancy) שפורסם ביום 3.6.09 קובע : 86% מהישראלים, סבורים כי  פעולות רשויות השלטון בישראל מאבק נגד השחיתות אינן יעילות וכי הממשלה אינה עושה די  למיגור השחיתות",  ישראל נמצאת  במקום האחרון בעולם, באמון האזרחים  בפעולות הממשלה  נגד השחיתות. מכאן -   אריה גבע באמצעות אתר  בושה, הנו קול המבטא את דעתם של מרבית הישראלים.

לקריאת הסקר המלא של - International Transparancy  (באנגלית),  הקש:

מדד ברומטר של המאבק כנגד השחיתות בארצות בעולם - 2009, 6-09

 

על הסקר באתר בושה הקש:  תושבי ישראל הכי פסימיים בעולם לגבי יעילות  פעולות הממשלה נגד השחיתות.

 

 

עמדת שר המשפטים הקודם ביחס לשקיפות פעולות רשויות השלטון. 
שר המשפטים, פרופסור  פרידמן   ימתינו מאחר והשר הנכבד, אינו מעוניין  בהסרת הכשלים מחוק חופש המידע

פסקי-הדין הרבים להם אנו עדים בבית-המשפט העליון ובבתי המשפט המנהליים, מבהירים, כי  עדיין  ארוכה הדרך עד אשר יפנימו רשויות הציבור כי המידע שהם מחזיקים הנו רכוש הציבור וכי הם מחזיקים בו רק כנאמנים של הציבור.  למרבית ההפתעה, מתברר כי פרופסור דניאל פרידמן, שר המשפטים, אינו חסיד גדול של שקיפות פעולות המנהל הציבורי.  מאחר ומשרד המשפטים הוא האחראי על יישום חוק חופש המידע,  הראה כי כל עוד דניאל פרידמן מכהן כשר המשפטים, אין לצפות לשינוי חוק חופש המידע כדי להסיר  ממנו את הכשלים המובנים בחוק.

לקריאה באתר בושה:  עמדת משרד המשפטים, שינוי חוק חופש המידע 2007

 

כיום, עשר שנים לאחר חקיקת החוק, לאור הפסיקה, המכשולים שהוצפו, ברור כי יש לעשות מספר שינויים שיבהירו מספר היבטים חשובים ויפשטו את הדרך בה יוכל אזרח שהבקשה שלו לקבלת מידע סורבה, לזכות בסעד מנהלי פשוט ויעיל, ולא יידרש לפנות בעתירה לבית-המשפט המנהלי, תהליך יקר וגם ארוך, שמקשה על האזרחים, אך גם מטיל עומס על בתי-המשפט.

 

האם הישועה תבוא מחברי הכנסת, מי מהם ירים את האבוקה.  ב – 30.9.07 פנה גבע במכתב לחלק מחברי הכנסת, אותם הוא מחשיב כבעלי -  יכולת, יושרה, ונכונות לבצע שינויים שיביאו לשיפור איכות השלטון בישראל. אם מי מהם יגלה עניין, יסייע גבע לניסוח הצעת חוק  בדבר השינויים המתבקשים. איש מהם לא טרח להשיב, על-אף שכמה מהם, עוסקים במידת מה, במעשה להביא לשיפורים ושינויים בחוק חופש המידע.

 

ציות העיריות לחוק חופש המידע ושקיפות מוגבלת של  פעולות העירייה.
במסגרת סקר עיריות שנערך על-ידי גבע, בעיריות במרכז הארץ, מובא נייר-עמדה מס' 2,  שהושלם ביום 5.3.07 , שעניינו :  היענות לקויה של העיריות לבקשת מידע שהגיש גבע לכל אחת מהרשויות. נייר-העמדה נשלח לראשי העיריות ולשרי המשפטים והפנים. נמתין לראות את התייחסותם.

נייר-עמדה, א. גבע, ציות רשויות מקומיות  - הענות לבקשות מידע שהוגשו - 30-07

 

לא נדרש תחכום או עבודה רבה מדי, כדי להוכיח כי קיים ציות חלק בלבדי, אם בכלל, של מהעיריות להוראות חוק חופש המידע .   מדובר בהתנהגות המבטאת זלזול בחוק חופש המידע   בנושא שהוא לבו של ההוויה הדמוקרטית.

 

בדצמבר 2006, ערך גבע סקר  ב – 20 עיריות בנושאים הקשורים לחוק חופש המידע,  שקיפות פעולת העיריות, טיפול בפניות  הציבור לקבלת מידע, הליכים משפטיים בהם מעורבות העירייה והטיפול בהן, הספריות העירוניות והמידע המצוי בהן על פעולות העיריות.  הסקר נערך על-ידי ביקור בספריות העירוניות וגלישה באתרי האינטרנט של העיריות. הממצאים נשלח לתגובת ראשי העירייה.  הוראות חוק חופש המידע, מחייבות, רשויות מקומיות, להכין דוח שנתי (לא כספי) ולפרסמו בספריה העירונית. כן מחייב את החוק,  קיום הנחיות מנהליות ופרסומן והצגה בספריה העירונית של חוקי העזר המעודכנים של הרשות המקומית.

ממצאי הסקר  מצביעים  על-כך, שאף לא אחת מהעיריות קיימה את כל  הוראות החוק. לא רק זאת, אלא פנייה  לראשי העיריות לקבלת התייחסות  לממצאים, זכתה לתגובה רק מחלק מראשי העיריות. בפנינו מצב לא נורמטיבי בעליל, בו ראשי עיריות, מפרים בריש-גלי הוראות מפורשות של חוק. ממצאי הסקר הועברו לטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה.  לעיון:

 

אוזניים ערלות של ראשי העיריות באזור השרון. לעניין חובתם על-פי חוק חופש המידע

כבר ביולי 2005, התריע גבע בפני ראשי הערים בשרון הדרומי, כי אין הם ממלאים אחר הוראות חוק חופש המידע. בבדיקה שנערכה בספריות העירוניות באזור השרון ביולי 2005, התברר כי להוציא הספרייה העירונית בהרצליה, בכל הספריות האחרות (רמת-השרון, רעננה, הוד-השרון, כפר-סבא ), לא הוצג הדוח השנתי  של העירייה בספריה העירוני כפי שקובע חוק חופש המידע.  אין לנו ידיעה, באם אותן עיריות הכינו את הדוח השנתי כנדרש בחוק.

 

שקיפות המנהל הציבורי, מאפשרת לאזרחים בקרה על פעולות השלטון והשתתפות בפעולות הרשות המבצעת. המידע שהחוק מאפשר לכל אזרח לקבל מרשויות השלטון, הנו בעל ערך רב לעניינים מעשיים בתחום הפרט וגם בנושאים עקרוניים של ניהול תקין וטוהר המידות. יש לקוות, שפסיקת בית-המשפט העליון והגברת מודעות האזרחים לזכויותיהם, תביא לשקיפות הולכת וגוברת של המנהל הציבורי, לטובתם של בעלי השררה והאזרחים כאחד.

 

פסק הדין של בית-המשפט העליון ב- עע"ם 7024/03 אריה גבע נ. נגד יעל גרמן ועיריית הרצליה, משמש  דוגמא  לדרך החתחתים אותה נאלץ לעבור  אזרח, עד שהוא מקבל את המידע, אם הרשות הציבורית, במקרה זה עיריית הרצליה, מחליטה לנהל מאבק משפטי על חשבון הקופה הציבורית.  עיריית הרצליה  נאבקה  במשך  ארבע  4 שנים, תוך הוצאות רבות מהקופה העירונית כדי לא למסור מידע שאין בו להזיק או להועיל במאומה.

עע"ם 7024 אריה גבע נ. יעל גרמן ראש העירייה הרצליה,   לקריאת פסק-הדין הקש:   אריה גבע נ. עיריית הרצליה

 

 

כתבי-ערר שהוגשו לועדת-ערר,  לדעת יו"ר ועדות הערר, הרצליה, אסור שיעמדו לעיון הציבור .

כאשר יו"ר ועדות-הערר, סבורים כי אין להתיר עיון בכתבי-הערר זו זכותם, והם מבטאים את השקפתם בהחלטה שאין לה שום משמעות משפטית עקרונית.   התוצאה אינה חשובה, אך   הדרך  בעייתית הרבה יותר. - כל הפוסל במומו פוסל.

 

 

title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
1 יעל גרמן שרת הבריאות - אפלה של מעשי השלטון
2 2.4.12 הממשלה החליטה כי המידע הנו משאב של הציבור
3 15.4.2010 עמדת שר המשפטים יעקב נאמן - שקיפות פעולות השלטון
4 שר המשפטים פרופסור פרידמן - אינו חסיד שקיפות השלטון
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

corel draw download 
wacom photoshop discount 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...ow-leopard 
download project standard 2013 
word 2007 buy 
viagra avec ordonnance vente cialis france paiement cb viagra naturel pour femme viagra vendita in italia viagra generique belgique
female viagra sildenafil viagra price in india tadalafil no prescription generic cialis super active buy cialis with paypal
10 mg tadalafil sildenafil soft online viagra pharmacy buy viagra in south africa cialis soft tabs generic