בושה בושה
פרקליטות

 פרקליטות המדינה  בנושאים בהם באנו עמה במגע  - מאכזבת אותנו קשות.  עבודת הפרקליטות  אינה יעילה, פעולותיה אינן נעשות תוך שקיפות נדרשת, אין שום בקרה חיצונית על פעולותיה ולא אחת,  נחשף הציבור לכשלים של ממש בפעולותיה של הפרקליטות. מזה תקופה ארוכה, אתר בושה מותח ביקורת  על עבודת הפרקליטות. אמנם בשפה זהירה משהו, אך הביקורת נוקבת וקשה.  קשה לנו להאמין כי בדק בית יסודי שדרוש עד מאד, יבוא מבפנים.

 

 

14.7.12  פרקליטות המדינה לא הפנימה את המשמעות העולה מהכרעת הדין במשפטו של אולמרט
אסור לעמוד  מנגד, כאשר  הפרקליטות  והעומד בראשה משה לדור, הופכים להיות שק חבטות. עם זאת,  הביקורת בחלקה  נכונה וראוי כי תישמע. הפרקליטות אינה מוסד העומד משכמו ומעלה  מעל כולנו,  ודרך התנהלותה בנושא חקירת אישי ציבור  רצופה כשלים  מבניים בסיסים.

הביקורת על הפרקליטות , אולי תזרז  הקמת גוף בקרה על פעולות הפרקליטות,  אשר מנסה לקדם השר נאמן,  אך אני בדעה כי בכך לא תיפתר הבעייה המרכזית של דרך עבודת הפרקליטות בכל הקשור לחקירת אישי ציבור, הן מבחינת היד קלה על ההדק בעבירות לא מ שמעותית מצד אחד, והן, סירוב הפרקליטות לעסוק במקרים בהם רשויות השלטון  וזרועותיו, אינן נוהגות באופן ראוי עם האזרחים.

ראה:

14.7.12 על התנהלות פרקליט המדינה ושר המשפטים לאחר הכרעת הדין.

אריה גבע כותב דעתו מיד לאחר  מתן הכרעת הדין בעניין אולמרט:
בעקבות הכרעת הדין במשפט אהוד אולמרט 10.7.12


צריך להביע הסתייגות  נוכח התייחסותה היהירה, הכמעט מזלזלת של  פרקליט המדינה   במשמעות  הנובעת מהכרעת-הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים, בהרכב שלושה שופטים בראשות הנשיאה השופטת  מוסיה ארד. הקשבתי לדבריו של משה לדור במסיבת העיתונאים  שכינס  ביום מתן הכרעת הדין. ראוי לו למי שמחזיק במשרה הנכבדה של פרקליט המדינה,  כי  ינהג ענווה, צניעות וכי  ירד ממרומי האולימפוס בו הוא נמצא וכדאי שסוף-סוף יפנים,  כי  הביקורת ביסודה הנה נגד דרך התנהלות הפרקליטות  המשתמשת בכוחה העצום, באופן לא מרוסן,  לא מידתי, בלא שתופעל עליה בקרה ציבורית נאותה.  משה לדור והכפופים לו, במקהלה הרמונית מופלאה, לא מבינים כי הם פועלים  על-פי סדרי הקדימויות והעדיפויות כפי שרבים טובים ויודעי חוק ודורשי טובת הארץ  מחוץ לפרקליטות, סבורים.  

 

 

25.2.12  תיק הדגל של פרקליטות מיסוי וכלכלכה, במאבק נגד הלבנת הון,  הסתיים בקול ענות חלושה. ארקדי גאידמק הורשע בעבירה של תחבולה, רחמנא ליצלן
לאחר השקעות משאבים אדירה, שנים של  הליכים, אלפי מסמכים, עדים, ישיבות - עסקת טיעון מגוחכת משהו, בה  ארקדי  גאידמק מי שכונה אוליגרך רוסי,  הורשע בעבירה של תחבולה, שלמה רכט,  יו"ר פועלים נאמנות, עובד בנק מסור ומוכשר,  הודה כי פעל נגד התאגיד -  אמת מקרטעת של  סוף בעייתי לסיפור עלילה שלא הייתה צריכה להתרחש, בוודאי לא במתכונת זו.  ראה:

ת.פ 4202 מדינת ישראל נ. שלמה רכט, פועלים נאמנות, ארקדי גאידמק -  הגיע לסיומו בעסקת טיעון ביום  15.2.12. 

 

29.5.2011    עד כמה משה לדור,  פרקליט המדינה'  נאמן לערך - אמת
האמת  הנה בסיס הקיום של חברה מתוקנת  כאשר היא נכה, חסרה, נפגעת  -  על-ידי נבחרי ציבור ונושאי משרה חשובים,  חובה עלינו לעצור את הנגע. 

מתברר, כי משה לדור, פרקליט המדינה, שנתן ראיון מצולם לעיתון הארץ, בו תקף רבים, לרבות כל אלו אשר מתחו ביקורת על התנהלות הפרקליטות במה שקרוי, פרשת הנשיקה של חיים רמון. חשבתי נפגע אישית. מתברר כי משה לדור  לא כל כך אוהב לקבל ביקורת, אינו אומר את האמת, וכשאר מציבים בפניו את העובדות, הוא  מתעלם. ראה:
מכתב אל משה לדור, על אמת, ביקורת על הפרקליטות בפרשת חיים רמון -2-11

 

באותו ראיון של פרקליט המדינה משה לדור לעיתון הארץ, הוא תוקף גם את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בנושא העומד ותלוי במשפט הפלילי נגד אהוד אולמרט. למרות שעסקנו בנושא התנהגותו של אהוד אולמרט, ולמרות סלידתנו מדרך התנהגותו,  שימשנו  וירטואלית בתפקיד פרקליטו של החמדן, אך לא העלינו את דברי משה לדור כנגדו בראיון, במכתב שכתבתי אל פרקליט המדינה.

  • בתאריך  17.2.11, למדנו כי  אולמרט ראש הממשלה לשעבר הגיש לבית משפט השלום בת"א תביעה בסך 150 אלף שקל, בעקבות דבריו של פרקליט המדינה לדור בראיון  בעיתון הארץ, לפיהם -  "אולמרט התנהל בצורה שערורייתית". אולמרט טען כי זכויותיו נפגעו וכי פרקליט המדינה משה לדור הוציא את דיבתו רעה.   הפנייה שלי אל משה לדור בעניין הראיון, התייחסה רק לפרשת חיים רמון ולא לעניין אהוד אולמרט.  עם זאת, מעניין ללמוד, על החלטת בית-משפט השלום, השופטת  ריב ניב,  מיום 26.10.11  שלא לקבל את טענת החסינות, לה טען משה לדור, תוך ביקורת קשה של בית המשפט על משה לדור כי ערער את אמון הציבור בגורמי האכיפה.  ראה:  כתבה בעיתון  YNET - תביעת אולמרט, הראיון שהעניק משה לדור, סירוב להסרת החסינות 10-11

האמת הינה לא רק המסד עליו יכון משטר  דמוקרטי  הוגן וראוי,  אלא מבלעדי האמת  אצל זרועות השלטון,  קשה לראות  חברה המבוססת על יושרה והגינות, גם אם אותם נושאי משרה, הם אנשים ישרים, שלא נטלו מאומה לכיסם ולא נפל פגם אחר בהתנהלותם האישית בעינייני ממון. 

מה בין אלי ישי, שר הפנים העומד בראש מפלגת ש"ס, לבין משה לדור,  פרקליט המדינה, משרה אשר מוכרת   לכמה  מחבריו של אלי ישי שהיו בצמרת ש"ס.  המשותף בין השניים לדידי מתוך ניסיון אישי, הנו – כי למיטב ידיעתי שניהם אנשים ישרים, אשר לא  נחשדו  במעשים של  גניבה או שוחד, והם נקיי-כפיים בדיני ממונות, אולם שניהם כשלו במבחן  אמירת האמת, מכשלה שאולי נסלחת לאדם מן הישוב, אך לא לרמי מעלה.
בין אלי ישי שר הפנים, לבין משה לדור פרקליט המדינה -  ניסיון אישי 5-11

 

 

21.4.11 תיק אורי בר לב סגור, אך הפרשה לא תמה. הגרסה שלו, מפי העיתונאי בן כספית
פרשיית ניצב אורי בר לב, אשר בשל מה שנראה כעלילת שווא, נמנע ממנו המינוי הנכסף לתפקיד  מפכ"ל המשטרה, בשל תלונת ד"ר אורלי אינס כי הטריד אותה מינית, צריכה לרבוץ כמו כתם עכור על צווארה של החברה הישראלית.  כמו עוף החול, תשוב פרשת ניצב אורי בר לב ותעיק על מצפוננו.   פרשת ניצב אורי בר-לב חושפת  שוב את  הקלות הבלתי-נסבלת בה ניתן 'לקבור' איש  רב-מעש, אדם אמיץ, מוביל, בתוך הררי רפש שאין בהם דבר פלילי.  בפנינו כשל של  הפרקליטות, שהמשכו נמנע, רק בשל החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, לסגור את התיק לאחר מכתב התנצלות שאין בו כלום. על הכתבה של  בן כספית, הגרסה שלו, קו בר לב.
הגרסה של אורי בר לב על-פרשת ההטרדה המינית, מפי העיתונאי בן כספית

 

1.12.10 עת שינוי של ממש -  בדק בית יסודי
 הגיעה את שינוי של ממש בדרך עבודת הפרקליטות, שכן לולא כן, ילך ויתכרסם אמון הציבור בדרך עבודת רשויות אכיפת החוק, המאבק נגד השחיתות השלטונית  נפגע, ומספר הולך וגדל של אנשים נורמטיביים,  סובל שלא כראוי, את ידם הקלה של  הפרקליטות והמשטרה, לאכוף באופן דורסני, לא מידתי, לא יעיל ולא הוגן, את  קיום שלטון החוק בישראל.

 

הגיע הזמן  כי בכל הכרוך בעבירות  כלכליות, או  מנהליות או כאלה הקשורות בשטח הפוליטי, בהן לא קיבלו החשודים או הנחקרים,  כל טובות נאה לעצמם,  הפרקליטות תעסוק בעיקר  ולא בטפל, תוך  מידתיות, התרכזות בעיקר ובלא בטפל, הקצאת משאבים ראויה,   כיבוד  זכויות  הנחקרים והנאשמים, שברובם הנם אנשים  נורמטיביים,  שאולי שגו אך לא פשעו, זאת  תוך שמירה דווקנית על כבוד האדם וחירותו. 

 

הפרקליטות בצד המשטרה, הנם שומרי החומה של שלטון החוק בישראל. הפרקליטות היא  הגוף המייצג את המדינה בתביעות פליליות, בצד ייצוג המדינה בנושאים אזרחיים שונים.  טוהר-המידות, יושרה, מיומנות, מסירות,  נאמנות והבנה והכרה בעליונות שלטון החוק למען שמירת זכויות אזרחי מדינת ישראל ולמען האינטרס הציבורי של האזרחים.  הפרקליטות, בראש עומד פרקליט המדינה, אשר כפופים אל היועץ המשפטי לממשלה, הם  חוד החנית במאבק נגד השחיתות השלטונית ובכלל. אנו סבורים כי אנשי הפרקליטות הנם ישרי-דרך, במובן שאינם נוטלים שוחד ואינם מועלים בתפקידם, אך בכך אין די.

לדעתנו, מעבר לקיום ליקוייים בסיסים בדרך עבודת הפרקליטות,  תפישתם של הפרקליטים את תפקידם באופן מעוות, מלאים  חלק מהפרקליטים מעצמם וממעשיהם.  לא אחת מתברר, כי  הפרקליטות והעומדים בראשה, הם חסרי מידתיות  בין  בהשקעות משאבים רבים מדי במקרים  מסוימים והן בסירוב להורות למשטרה על חקירות במקרים אחרים. 

 

  • נתקלת בבעיית קיפוח, פגיעה בזכויות, התנהגות לא נאותה של גופי שלטון או ארגונים אחרים -  מה עושים, למי פונים ? אתר בושה ריכז רשימה של גופים  הפועלים על בסיס התנדבות, למען האזרח בתחומים שונים. הקש: 
    עזרה, סיוע, עצה -  מה עושים אל מי פונים

 

על רשויות החוק האחרות:

 

נושאים בהם לא עסקנו באופן ישיר  אך גילינו התעניינות רבה.

26.8.10  הפרקליטות, שערוריה כשלונות, רמיסת זכויות הנאשמים
אנו עדים לאחרונה לביקורת נוקבת של בתי-המשפט בפרקליטות, תוך שימוש של השופטים במלים קשות ונוקבות. נוכח הזהירות המופלגת בה נוקטים השופטים תוך התחשבות מיוחדת ברשויות התביעה, הרי דברים נוקבים שאומר שופט על הפרקליטות, נוכח מה שראה במהלך משפט, צריכים לשמש את המנהיגות, לרבות הכנסת, לשם עשיית חשבון נפש של ממש, בדרך הפיקוח על עבודת הפרקליטות.
ראה: 26.8.10 פרשת הלבנת ההון, סניף הירקון בנק הפועלים,  בעקבות הזיכוי - שערוריה ריקבון 

 

3.6.11  משפטו הפלילי של אהוד אולמרט נמשך ונמשך... הגענו לשלב עדי ההגנה
בין אם יורשע אהוד אולמרט או יזוכה בשלושת האישומים או בחלק מהם במשפטו הפלילי, (ראשונטורס, מרכז ההשקעות, טלנסקי) לדעתי,  בפנינו עכבר שהוליד הר. המשטרה, הפרקליטות בגיבוי היועץ המשפטי  לממשלה הקודם מני מזוז, ובעידודו מן היציע של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס,  הפכו את אהוד אולמרט לגדול המושחתים.  כתב האישום נראה פחות נורא ועם סיום פרשת התביעה במשפטו, הגיע זמנה של ההגנה.  בעניין המימון הכפול של הנסיעות לחו"ל, דעתנו לא השתנתה.  מדובר במעשה נואל, לא ראוי, לא אסטטי, אבל אין כאן מעשה פלילי חמור, כפי שמציגה התביעה. על:

 

 

23.6.10  בעקבות הכרעת הדין בעניין ח"כ צחי הנגבי, פנייה אל פרקליט המדינה.
הכרעת הדין בעניין צחי הנגבי, בה מתח בית-המשפט ביקורת נוקבת על  המשאבים הרבים שהושקעו וחוסר מידתיות בדרך ניהול התיק והגשת כתבי אישום בסעיפים כה רבים, ראינו אנלוגיה ברורה, בבחינת היפוכו של דבר, מדרך סירובה של הפרקליטות אפילו להורות על פתיחת חקירה בעניינה של יעל גרמן, במעשים שבעיננו, נראים חמורים פי כמה וכמה מאלו מהם זוכה צחי הנגבי.  ראה:
פניית אריה גבע על פרקליט המדינה, בעקבות הכרעת הדין צחי הנגבי -  אוגוסט 2010

 

28.6.10 דוח מבקר המדינה על האזנת הסתר בפרשת הנשיקה של חיים רמון- שוב מציף את הפרשה - תמונה מאד לא מחמיאה לפרקליטות
בתאריך 6.7.08 הטילה ממשלת ישראל בראשות אהוד אולמרט, על מבקר המדינה, לבדוק ולהכין חוות-דעת לגבי האזנות סתר בחקירה פלילית, בכלל ובהתייחס לפרשת חיים רמון, שר המשפטים שהורשע במעשה מגונה בקצינה, בשל נשיקה שנתן לה, כאילו לא בהסכמתה.

על בדיקת מבקר המדינה, משך הזמן הרב שחלף, ועל נוסח הדוח  המלא ומסקנותיו, כותב אתר בושה, ראה : על דוח מבקר המדינה בעניין האזנות סתר, הנשיקה של חיים רמון.  שהתפרסם 28.6.10

 

 לקריאת הדוח המלא של מבקר המדינה שפורסם ביום 28.6.10 בעניין האזנות סתר בחקירה פלילית, שעיקרו, פרשת אי-מסירת חומרי חקירה לחיים רמון, בעת שהיה נאשם במשפט פלילי, בפרשה הידועה בשם, פרשת הנשיקה של חיים רמון. הקש: חוות-דעת של מבקר המדינה, האזנות סתר בחקירה פלילית,פרשת הנשיקה של חיים רמון 6-10

 

 האם הפרקליטות נפנים את הדברים לעומקם או שהם רואים בדוח מבקר המדינה מכשול, תאונה שיש לעבור עליה לסדר היום.  נקווה כי שר המשפטים יעקב נאמן והיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטין, לא רק שלא ייאפשרו להתעלם מדרך ההתנהלות הבעייתית של הפרקליטות, אלא יביאו לשינוי מהפכני בנושאים רבות בתחום עבודת הפרקליטות ,לרבות שקיפות, בקרה חיצונית, הקצאת מקורות-יעדים, וכו'.

 ענייננו  הפרטני   עם פרקליטות המדינה,  מתרכז  עד כה, רק  בשני תחומים:

  • פרקליטות  המדינה מייצגת את המדינה בפני הבג"צ או בפני בית-המשפט העליון  בנושאים בהם המדינה הנה צד.  
  • גוף ערר על החלטות המשטרה שלא לפתוח בחקירה פלילי.

 

באשר לדרך ייצוג גופי השלטון בפני בית-המשפט העליון, יש לנו הסתייגויות לגבי עמדת הפרקליטות במספר נושאים, כפי שהובעה במהלך הדיונים בהם הופענו בפני בית-המשפט העליון.

באשר  לדרך תיפקוד פרקליטות המדינה, כמוסד  בפניו מתנהל ערר המגיש אזרח, על החלטות המשטרה שלא לפתוח בחקירה פלילית  למרות תלונה שהוגשה (ענייננו הנו בתלונות נגד  עובדי ציבור), דרך ניהול הערר על-ידי הפרקליטות מעוררת תהיות רבות על דרך תיפקוד פרקליטות המדינה דרך פעולתה עולה בקנה אחד עם מדינת חוק מתוקנות. ראה:
 ערר  בפני פרקליטות המדינה, על החלטות המשטרה


פרקליטות  המדינה הנה זרוע התביעה של רשויות אכיפת החוק.  בראש פרקליטות המדינה  עומד פרקליט המדינה, (כיום משה לדור),  הכפוף  אל היועץ המשפטי לממשלה.  תחת  פרקליטות המדינה,  פועלות פרקליטויות מחוזיות, שבראש כל אחת מהן, עומד  פרקליט מחוז, שבידו נתונות סמכויות התביעה הכללית בתחומי המחוז.  לא באנו  במגע ישיר עם אף לא אחת מפרקלטויות המחוזות ולפיכך,  אין  באתר בושה, התייחסות לגבי דרך פעולתן.

 

 14.5.10  ביקורת נוקבת  על עבודת היועץ המשפטי הקודם והפרקליטות מפי פרקליטה בכירה, עו"ד אירית באומהורן -  צריכה להדליק אצל אלה אשר שלטון החוק יקר להם, אורות אדומים. 
הבאנו מעט על הכתבה שהתפרסמה ביום 14.5.10  במוסף לשבת של העיתון' ידיעות אחרונות',   וקישור  אל הראיון שודר בערב שבת בערוץ 2, עם  עו"ד אירית באומהורן, בו מותחת פרקליטה בכירה לשעבר, שהייתה אחראית על תיק הנשיא לשעבר משה קצב, ביקורת נוקבת על דרך עבודת הפרקליטות באשר לחקירת אישי ציבור.  ראה:
פרקליטה לשעבר עו"ד אירית באומהורן, מותחת ביקורת נוקבת על דרך חקירת אישי ציבור

 

הדברים הקשים אותם אומרת  עו"ד אירית באומהורן, הבקיאה היטב במתרחש בין כותלי הפרקליטות, מחזקים באופן ברור את הטענות שלנו, כלפי  נושאים בסיסים בדרך עבודת הפרקליטות והביקורת שמתחנו על  היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז. הפועל היוצא, הברור והזועק לשמים הנו - כי כל עוד לא תישאר הפרקליטות, מקום לא שקוף, בו לא חודרות קרני השמש המטהרות, יתנהלו שם הדברים באופן לא ראוי למדינת חוק מתוקנת. לאחר סיום משפט קצב,  על שר המשפטים יעקב נאמן, וממשלת ישראל, להקים ועדת בדיקה חיצונית, שתחקור את דרך התנהלות הדברים בפרשת קצב, ולא להסס לפעול בנחישות ובאומץ, אם יתברר כי הדברים לא התנהלו באופן הראוי, התואם מדינת חוק מתוקנת.

 

 

7.5.10 דרך פעולה פסולה בעליל של הפרקליטות, הגשת כתב אישום בלא ראיות של ממש. 
לפני ימים ספורים  (2.5.10) ניתן  בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, פסק-דין בתביעה אזרחית, שהגיש אזרח-רגב שומר, נגד מדינת ישראל,  על האשמת שווא נגדו, ניהול חקירה  בלתי ראויה בעניינו על-ידי המשטרה והתנהלות  בעייתית בלשון המעטה של הפרקליטות. קריאת פסק-הדין מצמררת, שכן חוקרי המשטרה בצד הפרקליטות,  נראים כמו חבורת פורעי-חוק, אשר  האמת וזכויות האזרח  אינן מעניינות אותם, וכל עניינים להשיג הרשעה, גם אם אדם חף-מפשע, יישב בכלא.

כותבת כב' השופטת דליה גנות: "כיצד משפטני הפרקליטות לא הבחינו באפס ראייתי בתיק זה..."

הארץ לא רעדה, העיתונים דיווחו על פסק-הדין, אך למחרת הנושא לא היה יותר על סדר היום. בושה !

בית-המשפט מותח ביקורת רשה על דרך התנהלות הפרקליטות,   וקשה להבין, כיצד עוברים בכירי מערכת אכיפת החוק, בשתיקה ובחוסר מעש, נוכח הכשלים שנחשפו ברבים, וגונו בצורה נחרצת, על-ידי בית-המשפט.  לקריאת פסק-הדין המלא:
ת.א 1173/06, רגב שומר נ. מדינת ישראל, ניתן ביום 2.5.10

 

 אתה קורא את פסק-הדין ומתקשה להאמין.  האם מדובר בגורמי אכיפת החוק, או בחבורת נוכלים.  העובדה כי  פרקליט המדינה, כמו משטרת ישראל, לא פעלה מיידית להשעייתם  ומינוי ועדת בדיקה לבדוק את הכשלים ומי בסולם ההיררכיה של הפרקליטות,  אחראי להם,  אינה מדברת בזכות הפרקליטות. נמתין ונראה מה יעשה היועץ המשפטי החדש, למיגור התופעה של עבודה לא רצינית, לעתים כדי רשלנות, מתוך רצון למצוא אשם ולהשיג הרשעה. 

אתר בושה לא היה מוערב בעניין זה  וקרא אודותיו בתקשורת. 

ויש לברך את עורכי-הדין של  האזרח התמים, שנפל קורבן להתנהלות בלתי ראויה של המשטרה שייחסה לו מעשה אונס שלא עשה ושל הפרקליטות, שלא ראתה את כשלי המשטרה, לא גינתה את התנהלות המשטרה בעת החקירה ובעת מהלך המשפט.

ביום א' 9.5.10, למדתי בעיתון ידיעות אחרונות, כי האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בדרישה להקים ועדת בדיקה באשר לדרך התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה. אינני  עוקב אחר פעולות  התנועה לזכויות האזרח, אבל הפעם, אעקוב בעניין, אחר המתרחש בפנייתם. 

אי-מסירת חומר חקירה, ראה:

 

פרשת עו"ד אורי קורב, משמיץ השופטים, הופכת להיות, שיבוש משפטו של אהוד אולמרט.
 15.2.2010 בקשת פרקליטות מחוז ירושלים, בשם מדינת ישראל, לדחות את פתיחת שלב ההוכחות במשפט הפלילי  של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, - ת.פ 426/09 מדינת ישראל נ. אהוד אולמרט ושולה זקן - הנה אכזבה גדולה לאותם אזרחים  אשר סבורים, כי על הפרקליטות לנהל את המשפט הפלילי, גם כאשר הפרקליט המוביל את התיק, אינו יכול לעשות את המלאכה. הפרקליטות מראה שוב, כי הדברים שם, הנסתרים מעין השמש, מתנהלים באופן לקוי. על בקשת הפרקליטות לדחיית משפט אולמרט, והנימוקים נגד קבלת הבקשה, ראה: 15.2.10 פרקליטות מחוז ירושלים, מבקשת דחיית משפט אולמרט בשם יציאתו לחופשה מאונס של הפרקליט


עו"ד אורי קורב, סגן פרקליט מחוז ירושלים - כינה את השופטים - חמורים ואת נשיאת בית-המשפט העליון, דורית ביניש, בכינוי גנאי חסרי בסיס. האם איש מבין עמיתיו  הפרקליטים, לא ידע,  כי חברם הבכיר, מתבטא באופן חריג ובלתי נורמטיבי, ואם  כן ידעו, מדוע שתקו.  ראה דעה אישית:
14.2.10   עו"ד אורי קורב, פרקליט בכיר, מכנה את השופטים חמורים. האם יכול לייצג את המדינה

 

בתאריך  17.2.2010 דחה בית-המשפט המחוזי בירושלים את בקשת פרקליטות מחוז ירושלים, לדחות בשלושה חודשים את  פתיחת שלב ההוכחות במשפטו של אהוד אולמרט,  ראש הממשלה לשעבר. זאת בעקבות יציאתו לחופשה מאונס של  עו"ד אורי קורב, הפרקליט שטיפל בתיק, אשר השתלח במערכת המשפט ובשופטים.

 

בית-המשפט הפחית את תדירות הדיונים שנקבעו בפניו,  וקבע כי בשלושת השבועות הראשונים של המשפט, תתקיים ישיבה אחת בשבוע, שבועיים, וכי עד 6 באפריל תתקיימנה שנתי ישיבות בשבוע, ולאחר מכן, תתקיים מתכונת הדיונים שנקבעה מראש, משמע, 3 דיונים מדי שבוע.

 

 

אתר בושה  הביע דעתו -  כי מן הראוי שבית-המשפט לא יקבל את בקשת הפרקליטות לדחות את הדיונים  ויקיים את משפטו של עו"ד אולמרט  כסדרו. פרקליטות מחוז ירושלים, אינה  חסרה בפרקליטים מוכשרים, שיש בידם לייצג את המדינה. 

 

 

 

האם  ממלאת פרקליטות המדינה את תפקידה כיאות ?
תפקיד פרקליטות המדינה והשלוחות של פרקליטות המחוז השונות, הנן נדבך בסיס בקיום שלטון החוק. על הפרקליטות ועובדיה, למלא את חובתם  תוך:  שקיפות, נחישות, החלטיות, תוך שליחות, מסירות, מיומנות  ובלא איפה ואיפה ותוך מידתיות נאותה. 

האם עומדת הפרקליטות  במשימותיה אלה,  אנו סבורים כי רק באופן חלקי, שיש בו להציב סימני  שאלה נכבדים על דרך תיפקוד הפרקליטות.

 

 במשך שנים רבות, סברתי, כמו  רוב הציבור,  כי עובדי הפרקליטות  נמנים על עילית עובדי המדינה וכי הם עושים מלאכתם נאמנה ותפישת הציבור לגביהם הייתה לראות בהם  כחיל החוד של הלוחמים למען הצדק ונגד השחיתות השלטונית. בשנים האחרונות  נראה כי  אמון הציבור בעורכי-הדין בשרות הציבור, עליהם נמנים עובדי הפרקליטות, נסדק במידה ניכרת.  זאת למרות שלמעשה, אין הציבור יודע הרבה על עבודת הפרקליטות, אשר  עבודתה מתנהלת מצד אחד,  באור זרקורי  התקשורת,  אולם למעשה, דרך התנהלות הפרקליטות  לוטה בחושך ואינה חשופה לאור השמש המחטא.  

  

פרקליט המדינה  נגד תכנית שר המשפטים לפיצול  תפקיד היועץ המשפטי למממשלה

על:  תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - והתכנית לפיצול התפקיד

3.1109  פרקליט המדינה משה לדור, נגד  שר המשפטים.
משה לדור פרקליט המדינה, תומך נלהב בעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, נגד תכנית שר המשפטים יעקב נאמן, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לשניים -  מותח ביקורת קשה על השר במכתב ארוך בו הוא מביע דעתו על המהלך. לקריאת המכתב הקש:
מכתב פרקליט המדינה משה לדור, אל שר המשפטים 3.11.09

 

 אני קורא את דברי פרקליט המדינה משה לדור במכתבו אל שר המשפטים, ויש בהם דברי נאצה קשים נגד שר המשפטים, נגד סמכותו, דרך פעולתו וכישוריו.    גם אם היו דברי פרקליט המדינה משה לדור,  אמת ואין בלתה, נוסח המכתב, נראה בוטה ולא במקומו.

לגופו של עניין, דבריו של משה לדור, האמורים להיות משנה סדורה של סוגיית תפקיד היועץ המשפטי  לממשלה ודרך פעולת הפרקליטות, נראים  בעיתיים, לא מעוגנים בעובדות וניתן בלא קושי רב, ליצור מסמך נגדי משכנע הרבה יותר. 


 מניעיו של  משה לדור, פרקליט המדינה  בכתיבת המכתב הבוטה,  נוכח מעמדו ותפקידו, הנם בספק. פרקליט המדינה הנו עובד ציבור רם מעלה ודעתו בנושא  פיצול  סמכויות היועץ המשפטי לממשלה - חשובה וראוי היה שישמיע אותה ברמה. אולם, האם מלותיו הקשות נגד התכנית ונגד שר   המשפטים הממונה עליו והדרך בה בחר להביע דעת, במכתב שהופץ בין עובדי הפרקליטות והגיע כמובן  אל התקשורת -  נראים ראויים,  אני מסופק.   

 

אנו סבורים כי עובדי הפרקליטות הם אנשים מיומנים, חרוצים והגונים וכי הכשלים,  עליהם אנו מתריעים שוב ושוב, מקורם בתפישת עולם מוטעית,  העדר דרך ברורה של קוי פעולה, מנהיגות אפורה,  העדר שקיפות, העדר בקרה על עבודת הפרקליטות. את אלה, אנו סבורים ניתן וצריך לשנות....

 

 חוסר אמון האזרחים בדבר יעילות פעולות רשויות  השלטון החוק נגד השחיתות 6-09

 

פרשיות שזכו להד ציבורי רב, כמו פרשת קצב, פרשת חיים רמון,  התארכות החקירה ואופי האישומים בפרשת אולמרט - מעלות בקרב רבים בציבור, סימני שאלה רבים על דרך עבודת הפרקליטות. מה מידת האמון שרוכש הציבור לעובדי הפרקליטות.  

 

 המידע על נושאים אלה, הנו נחלת כלל הציבור. אתר בושה מתייחס  לנושאים בהם טפלנו מול הפרקליטות באופן פרטני. 

 

ערר  על החלטת המשטרה שלא לפתוח בחקירה -  נדבך מרכזי במערכת האיזונים - הבקרה על רשויות אכיפת החוק. סימני שאלה קשים

מתוך ניסיון אישי, ראה: ערר  בפני פרקליטות המדינה, על החלטות המשטרה


 

הנשיקה של חיים רמון -  חושפת צוהר אל דרך עבודת הפקליטות  

13.10.09   פרשת הנשיקה של חיים רמון   שבה ומאירה כמו זרקור  ענק, את  תחלואי מערכת אכיפת החוק.  עיתון 'הארץ' פירסם בכותרת  הראשית, פרטים שדלפו מחקירת  מבקר המדינה, שהתבקש על-ידי הכנסת לחקור את פרשת  האזנות הסתר  ובעיקר, את אלו שבוצעו בפרשת הנשיקה של חיים רמון ולא הועברו אליו כשהועמד לדין פלילי. הדברים רק מחזקים את טענות אתר בושה, לגבי המתרחש במוסדות אכיפת החוק. הקש: גילויים מחקירת מבקר המדינה על התנהלות רשויות אכיפת החוק בפרשת חיים רמון - 12.10.09.

 

 

 12.3.09   מי  מבקר  או מפקח על עבודת  פרקליטות המדינה

זו השאלה שעמדה במוקד הדיון  בסוגיית אתיקה של הפרקליטות שנערך במרכז האתיקה  בירושלים, אך לדעת אתר בושה,   חשובה יותר ההכרה  ההולכת וגוברת בקרב הציבור,  כי יש צורך בדבר קיום  בקרה חיצונית על עבודת הפרקליטות לרבות שקיפות פעולותיה. 

נוכח הנושאים שהביא אריה גבע בפני פרקליטות המדינה, התעקשות הפרקליטות על העדר שקיפות  והמשך העדר בקרה חיצונית, מביאים לכך, כי אריה גבע, אזרח משכיל שוחר חוק,  שעניינו במאבק נגד השחיתות השלטונית, מתקשה להבין  את דרך התנהלות הפרקליטות. אלה,   קוראים  לקיום בקרה חיצונית על עבודת הפרקליטות, תוך שקיפות פעולותיה של הפרקליטות. דעת כב' השופטת עדנה ארבל.

 על מפגש  שעניינו 'אתיקה  בפרקליטות המדינה',  הקש: פרקליטות אתיקה

 

התייחסות הפרקליטות על מעשיה של יעל גרמן   ראש עיריית הרצליה ולא רק כמטאפורה

 אתר בושה מעלה שוב ושוב, את  חששו  כי מערכת אכיפת החוק, לרבות הפרקליטות, מתייחסים על יעל גרמן  ראש עיריית הרצליה, כאל אתרוג, ונמנעים, לבדוק ולחקור את  אותם אותם כשלים של יעל גרמן  אשר הובאו  בפניהם, לגביהם מעלה אריה גבע חשדות למעשה פלילי מצדה של יעל גרמן. ( להבהיר - אין מדובר בטובות הנאה ישירות)..

ראה:  יעל גרמן

  מעניין מה תהיה הפעם, תגובת הפרקליטות, נוכח החשש כי  יעל גרמן ועיריית הרצליה, לא אמרו אמת, בעתירה שהגישו נגד שרי האוצר  והפנים, כאשר הפרקליטות היא הפעם, מייצגת את הצד שנגד יעל גרמן.

 

6.4.09 ניהול לקוי של מערכת המים העירונית,  תוך חשש להטעיית בגץ   על-ידי עיריית הרצליה.

בעקבות תקלות במערכת המים  העירונית בהרצליה, מתברר כי המידע הקיים בידי עיריית הרצליה בנושא, הוא חלקי מה שאינו מאפשר מערך ניהול ובקרה יעילים.  באותה עת ממש,  הובילה יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר ושר הפנים, בעניין כוונת הממשלה לתאגד את מערכת המים העירונית, כאשר העתירה נשענת על טענת עיריית הרצליה כי  היא מנהלת את משק המים העירוני ביעילות ומיומנות גבוהים ביותר. איך תסביר יעל גרמן את הסתירה  של טענות עיריית הרצליה בפני הבגץ, עם הניהול הלקוי של  מערכת המים על-ידי עיריית הרצליה  בראשותה ?

לקריאה על מערכת המים בהרצליה והעתירה של עיריית הרצליה לבג"ץ  הקש: מערכת המים - בג"ץ  

 

 

 בשנת  2006, הודיעה הפרקליטות כי לראשונה, היא הכינה תכנית עבודה שנתית מפורטת, בה המאבק נגד השחיתות השלטונית, תפס מקום ראשון.  לקריאת הודעת משרד המשפטים על התכנית הקש: תכנית פרקליטות 2006-07

גיבוש תכנית והצגתה בפני צוות הפרקליטות, הנה צעד חשוב ומבורך.  אנו הציבור, איננו יודעים את פרטי התכנית, מה המטרות הפרטניות, האמצעים והדרכים שתנקוט הפרקליטות להשגת יעדיה. 

חשוב מכך, אין לציבור מושג, מה הם היעדים הפרטנים שהציבה הפרקליטות לעצמה, והאם אכן עמדה הפרקליטות ביישום וביצוע יעדים אלה. שקיפות, שקיפות !!!!  זה מה שחסר יותר מכל.  

 

 פעולה למען דחיית הכרעות שיפוטית בענייני מס ככל שניתן

9.2.09  מדיניות  הממשל, לדחות ככל שניתן  הכרעות שיפוטיות בנושאי מיסוי עקרוניים, פוגעת בציבור רחב של אזרחים, מעשירה את  קופת המדינה לעתים, שלא-כדין, גורמת לאיבוד משאבים ופוגעת באמון הציבור ברשויות המדינה ובמערכת המשפט.   האם מדובר במדיניות  הממשלה או  מדיניות היועץ המשפטי  או פרקליטות המדינה. 

לקריאה הקש: דחיית הכרעות שיפוטיות, מדיניות פסולה

 

דצמבר 2008,  מדד ביצועי המגזר הציבורי  לשנת 2008

 המרכז לניהול ומדיניות ציבורית,  אוניבריסטת חיפה, עורך מדי שנה, סקר וניתוח על עמדות האזרחים והערכת מצב לאומי. לקריאת הסקר המלא  שנת 2008, הקש:   סקר  מלא עמדות אזרחים 2008

על הסקר באתר בושה:  תמצית עמדות האזרחים.

 עורכי הדין בשרות המדינה, משמע עובדי הפרקליטות, זכו   בסקר זה,   במידת אמון  נמוכה למדי ביחס לעובדי ציבור אחרים.  (ראה תרשים 48 א'  עמ' 40 בסקר).  הציון אותו קיבלו עורכי-הדין בשרות הציבור  לגבי אמון הציבור בהם, הנו  2.82  (מתוך  5.0), שהוא שיעור אמון נמוך למדי.  ציון נמוך זה, לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות (ראה תרשים 37, עמ' 33 בסקר).

 

הפרקליטות למעשה, איבדה את הלגיטמיות המוסרית שלה, בעיני הרבים,  להיות מורה הנבוכים  של אכיפת החוק והמטהר של רשויות השלטון, מזוהמת  השחיתות שפשטה ברבדים מסוימים של השלטון. כאשר מידת האמון לה זוכים עובדי הפרקליטות, הנה ציון כה נמוך,  נראה כי לפנינו מעין גילדה של עובדים, מוכשרים וחרוצים כלשעצמם,  השומרת על זכויתיה שלה, תוך שהציבור אינו מאמין כי הם פועלים ביעילות ובהגינות למען המטרה שלשמה הם נשכרו לעבודה ומקבלים שכר.

 

המגעים של אריה גבע עם הפרקליטות, הם מוגבלים ונעשו רק בשנים האחרונות.  באותם מגעים, מתגלית הפרקליטות כגוף לא יעיל,  שמעשיו מעוררים סימני שאלה, והעובדה שהוא מתנהל במסתרים, תוך חוסר נכונות לחשוף את עצמו אל אור השמש, מעלה לא רק תהיות, אלא גם סימני שאלה רבים. 

 

אריה גבע סבור כי אנשי הפרקליטות ישרים במובן זה, שאינם נוטלים לכיסם ואינם נוטלים שוחד. אולם,  האג'נדה שלהם לא ברורה, הם  פועלים באופן לא מידתי, ללא סדר יום וסדרי עדיפות ברורים, ובחוסר יעילות ויתכן אף משיקולים לא עניניים.   נוכח הדרך בה פועלת הפרקליטות,  אריה גבע סבור,  כי אין הפרקליטות  יעילה  במאבק נגד השחיתות ונראה כי אנשיה פועלים בעיקר למען הארגון שלהם - משמע הפרקליטות ולא למען  אכיפה מידתית, נטולת פניות ורגשות.

.

סירוב הפרקליטות, להביא אל אור השמש,   את דרך ניהול הליך הערר על החלטות המשטרה שלא לפתוח בחקירת אישי ציבור,מביא למצב בו אין להוציא מכלל אפשרות, כי הפרקליטות פועלת בלהיטות יתר במקרים מסוימים  ומסרבת או מטייחת  מעשים הנראים לא ראויים - במקרים אחרים.

 

העוצמה והסמכות, להעמיד לדין אישי ציבור  מסוימים ומצד שני  הסמכות שלא להורות למשטרה על פתיחה בחקירה פלילית נגד אישי ציבור, למרות תלונות אזרחים - כל זאת במחשכים, בצל, לא כל דיווח ובקרה חיצוניים  -  עם קרקע פורייה לצמחיתה של שחיתות שלטונית במובן הגרוע ביותר.

 

 תפקיד הפרקליטות הנה לשמור על שלטון החוק ולוודא את הציות לחוק.  מאבק בשחיתות.

 

נתוני סקר בינלאומיים מצביעים כי מצבה של ישראל בין אומות העולם בתחום השחיתות, הולך ורע.

אחת לשנה, מפרסם  ארגון  Transparency International  ארגון בעל  מוניטין  ואמינות,  את מה  מדד המדדים  בנושא השחיתות בעולם  המכונה -  מדד השחיתות העולמי, בו מודרגות כל מדיניות העולם לפי מצב השחיתות בהן. מצבה של ישראל הולך ורע והיא  ממוקמת במקום ה - 33 בדירוג השחיתות העולמי, מקום לא מחמיא למדינה דמוקרטית.

 על מדד השחיתות העולמי  באתר בושה -  מדד השחיתות העולמי 2008

 

אילו הייתה הפרקליטות נתונה לביקורת והייתה בקרה של ממש על פעולותיה,   נוכח  מעמדה  היחסי ההולך ורע של ישראל בתחום השחיתות -  היו ראשי הפרקליטות נדרשים לתת דין-וחשבון של ממש להסביר מדוע אין דרכם צלחה. יש להם סמכות ועוצמה, אך אין להם  אחריות אפקטיבית.

  

בעיני גבע, מתגלית הפרקליטות כגוף לא-יעיל, המסרב להיחשף  אל  אור השמש המחטא, בעל תפישות עולם נורמטיביות, אותן מתקשה אריה גבע להבין. לדעת בושה, תפישות הפרקליטות ודרך עבודתה אינה תואמת את מטרותיה של הפרקליטות כנאמן הציבור לצורך שמירת שלטון החוק, ציות לחוק והדברת השחיתות השלטונית.  

 

  • ראה למשל: קמפיין פוליטי ע"ח הציבור.  בו פרקליטות המדינה קובעת שאין כל פסול בפעולה של עירייה, הנעשית באופן מתוחכם, שנועדה לקדם פוליטית את  העומדת בראשה בשנת בחירות, באופן ברור ומכוון.  מאחר ואני מניח שאין הפרקליטות מושחתת, הדברים נעשים מן הסתם בשל חוסר יכולת או הבנה להבין או להתמודד עם התחכום בו נהגה העירייה, כדי לנצל את משאביה למען מטרות פוליטיות של העומדת בראשה.

 

ערר בפני הפרקליטות, על-פי סעיף 64  לחוק סדר הדין הפלילי, התברר כמו משענת קנה רצוץ

לאור - סירוב המשטרה בגיבוי הפרקליטות לפתוח בחקירה נ. יעל גרמן.

על ניסיון אריה גבע עם הפרקליטות ועל משמעויות דרך התנהלות הפרקליטות, 

 ראה : ערר על החלטת המשטרה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד יעל גרמן.  

 

אור השמש הנו המחטא היעיל  ביותר  ואור הפנס הנו השוטר היעיל ביותר - 

דבריו  אלה של  של השופט היהודי-אמריקאי, לואיס ברנדס, אומצו על-ידי בית-המשפט העליון והפכו  לאמרה אלמותית' של חשיבות שקיפות פעולות המנהל הציבורי בכל הקשור לדרך הראויה לשמירת  טוהר המידות של רשויות השלטון  ומניעת שחיתות שלטונית.

 מדוע מסתייגת פרקליטות המדינה מקיום שקיפות פעולותיה ?

לא יאומן כי יסופר.... 

 

הולכת ומתחזקת דעתו של אריה גבע, כי פרקליטות המדינה מדברת ב'שפה' שאינה מובנת לו, למרות היותו עורך-דין ובעל ניסיון רב בתחום העיסקי-ניהולי ברמות הגבוהות.  נראה כי קיים מושג  ערטילאי של פרקליטאות -  על-פיו  סבורים אנשי הפרקליטות המלומדים, כי הם  דרך פועלים משרתת את  הפרקליטות,  בדרך שהם  שהם תופשים את משמעותו של מוסד נכבד זה ולא כמשרתי הציבור,  שצריכים לפעול ביעילות, מידתיות ותוך שקיפות מירבית של פעולותיהם. 

 

 אמנם אין  עניינם של ארבעה  עררים  פרטניים לשמש ראייה לגבי דרך עבודת הפרקליטות בכללה, אך יש בדברים כדי  לעורר שאלות הדורשות תשובות.  אריה גבע מתכוון לעמוד על זכות האזרח לעיין במצוי באותם תיקים ולהזים את החששות שלו, כי רשויות אכיפת החוק לא השקיעו את הדרוש כדי לבחון את הדברים. (גבע לא התבקש על-ידי המשטרה או הפרקליטות -  להבהיר או להשיב לשאלות כלשהן לאחר הגשת התלונות ולאחר הגשת העררים).ן.

 

בעת האחרונה, מתגלים מקרים המעוררים ביקורת על דרך  עבודת הפרקליטות  במספר נדבכים בסיסיים, לרבות -

שיהוי רב בניהול ההליכים ;  שיהוי בהגשת כתבי אישום או סגירת תיקים ;  להיטות יתר להשגת הרשעה גם כשעקרונות צדק טבעי אינם קוראים לכך ;  אי-הגשת כתבי אישום במקרים בהם נראה כי ראוי לעשות כן.

 הולכת ומתחז<

title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
1 14.7.12 בעקבות הכרעת הדין בפרשת אולמרט - הפרקליטות אינה מפנימה את הבעייה.
2 25.2.12 תיק הדגל של פרקליטות מיסוי וכלכלכה, במאבק נגד הלבנת הון, הסתיים בקול ענות חלושה.
3 25.8.10 פניה אל משה לדור פרקליט המדינה בעקבות הכרעת הדין בעניין צחי הנגבי, הא בהא טליא, אבל הפוך
4 26.8.10 פרקליטות - ריקבון, בעקבות הכרעת -הדין בפרשת הלבנת ההון, בבנק הפועלים.
5 14.5.10 לחקור את המתרחש בפרקליטות בכל הקשור בחקירת אישי ציבור - פרקליטה בכירה, עו"ד אירית באומהורן עם פרישתה
6 6.9.09 אל פרקליט המדינה, חשש לקיום סלקטיבות בהחלטות הפרקליטות והמשטרה,
7 12.3.09 אתיקה של הפרקליטות - מתבקש קוד אתי
8 5.6.08 תהיות על דרך טפול הפרקליטות בעררים - העדר הנמקה, בלא שיתוף האזרחים, לא ניתן למגר את השחיתות
9 תהיות על דרך עבודת הפרקליטות, דחיית עררים 1-08
10 הגבלת זכות התלונה של האזרח 2007
 
« התחלה הקודם 2 1 הבא סיום »
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

http://www.flyrnai.org/dbimg/R...toshop-cs6 
download microsoft office 2013 pro 
buy windows 7 professional activation key 
microsoft office home & student 2010 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...west-price 
dapoxetin tabletten commander du viagra sur internet cialis costi viagra rezeptfrei schweiz kamagra oral jelly opinioni
order cialis without prescription generic cialis does it work over the counter viagra equivalent viagra without prescription in australia genuine viagra without prescription
viagra equivalent in india where can i buy viagra without a prescription cialis effectiveness time internet viagra pharmacy levitra vardenafil oral jelly