בושה בושה
כשל צרכני - מאבק ציבורי

 

 

נושא צרכנות אינו הנושא המרכזי המעסיק את אתר בושה, אך איננו יכולים להחריש  נוכח תופעות בהם אנו נתקלים אישית. אנחנו למעשה, מייצגים את הצרכן מן הישוב אשר נפגע בכיסו, בשל דרך פעולת רשתות שיווק,  שלרוב אינה נעשית במזיד. חוסר תשומת-לב מספקת, או רשלנות מצד רשתות השיווק, ובעיקר  בקרה אזרחית-צרכנית שוטפת ויעילה על פעולותיהם,  מביאה לכך, כי חלקן פועלות באופן בו אנחנו הצרכנים, משלמים כספים לריק.

הייה צרכן נבון !  פקח עיניים, תקשיב, תבדוק את המחיר הנקוב, את המחירים אשר מופיעים במסגרת מבצעי המכירה השונים, ואל תיתן שיעבדו עליך.  אתה לא  פרייר של אף אחד... עם זאת, תפעל בישוב הדעת, בלא התלהמות, תוך מידתיות והעיקר, אל תקח ללב....

 

  • נתקלת בבעייה כלשהי, לאו דווקא בנושאי צרכנות, לרבות מגופים שלטוניים, של: קיפוח, פגיעה בזכויות, התנהגת לא נאותה-  מה עושים, למי פונים ? אתר בושה ריכז רשימה של גופים  הפועלים על בסיס התנדבות, למען האזרח בתחומים שונים. הקש: 
    עזרה, סיוע, עצה -  מה עושים אל מי פונים

 

 

על:  צרכנות הוגנת  ( מספר מדורי משנה).

 

כל אחד מציבור הצרכנים, נתקל לא אחת  במצבים בהם הוא בתור צרכן,  איננו מקבל את התמורה ההולמת עבור כספינו,  או אפילו  קיימים מקרים, בהם אנו משוכנעים כי 'סדרו' אותנו,  או עבדו עלינו באופן מחפיר.   לא אחת,  הצרכן אינו עירני דיו לסכומים בהם חוייב עבור מוצר זה או אחר, לעומת הסכומים אותם היה צריך הצרכן לשלם.  מצבים בהם ספק מוצרים או השירותים, זוכה מן ההפקר, הנם רבים.   לא אחת גם במקרים  בהם מגלה הצרכן כי הוא משלם מחיר גבוה מהנקוב, הוא מעדיף שלא לבזבז זמנו או עצביו ולעבור לסדר היום. ישנם כאלה, כאשר מגלים  או נתקלים בכשל צרכנות,   חמתם  עולה עד כדי פגיעה בבריאות,   משחררים קיטור   ולא עושים דבר.

 

בניגוד למקובל בארצות  מפותחות רבות,  אצלנו - התודעה הצרכנית  ובעיקר, הכוח  העצום יש לציבור הצרכנים,  אינם  מקבלים   ביטוי ראוי.  גם באותם מקרים בהם הספקים ונותני השרות, עוברים על החוק, לא אחת רשויות אכיפת החוק אינן פועלות בנחרצות והעונשים שמטילים בתי-המשפט במקרי צרכנות  המובאים בפניהם, אין בהם לשמש הרתעה של ממש. הרווחים של הגופים העסקיים על-חשבוננו  הנם כה גדולים, שיש כאלה מביניהם, שמעדיפים לקחת את הסיכון.

 

לאחרונה,  נדמה כי אנחנו עדים לשיפור  מסויים בתודעה הצרכנית ובהתגברות כוחם של גופים צרכניים, אך הדרך להגיע למצב המקובל בארצות אחרות, עדיין רחוקה. חלק מהאשמה, תלויה בנו – הצרכנים.  במקום להתרגז ולהוציא חמתנו לריק, מוטב לנהוג בקור רוח ובמעשה. צריך לשמור ולפקוח  עין על מוכרי המוצרים ונותני השרות ולעמוד על זכויותינו המלאות. אם קיפחו אותנו או גילינו כשל צרכני, מן הראוי לפנות  לספק או לנותן השרות,  בטלפון או בכתב  ואם  אין תגובה או שהדברים נסחבים  בחוסר תכלית, כדאי לפנות לאחד מארגוני הצרכנים.  יש המעדיפים לפנות לתקשורת,  שפעולתה יעילה, אך מספר המקרים שהיא מטפלת הוא מועט יחסית ומכך, לא תבוא לעם בישראל הישועה.

 

 לעתים מזומנות, אני נתקל באופן אישי  בגופים עסקיים או פרטיים, שמוכרים לי מוצר פגום או  מספקים  שרות לקוי. חשבון שגוי בסופרמרקט,  טכנאי שלא מגיע בשעה שנקבעה  או  אינו מראה פניו, מחיר מופקע שגבו ממני,  מוצר פגום או אחר מכפי שהזמנתי, מה לא? אני פוקח עיניים, מנסה להתחמק מהמכשולים, לגלות את התקלות. הפסקתי להתרגש אך אני מודה, שרק לעתים רחוקות אני פונה  ומלין בכתב. 

 

אתר בושה  אינו אתר צרכני במובן המקובל של המושג. עם זאת, מאחר ועמידה על זכויות הצרכנים,  מהווה נדבך חשוב בשיפור איכות החיים בישראל,  ראיתי מקום גם להתייחס לאותם  מקרים ונושאים,  שאירעו לי או למשפחתי באופן אישי.

 

30.6.11  נצחון הקוטג' - כמה מלים על הצלחת מאבק חשוב.
כניעת תנובה בעקבות חרם צרכנים על קניית קוטג', והורדת המחיר, הנו ניצחון צרכני מהמעלה הראשונה. האם אנו עדים לשינוי  מהותי של היחסים הבלתי-מאוזנים בין היצרנים-הספקים מול הצרכנים,  או שבפנינו תופעה חולפת של  הענות הציבור ליוזמה של שלושה צעירים, שהצליחה מעבר למשוער.  ראה:
ניצחון של מאבק צרכני, בענין  הורדת מחיר הקוטג' - 6-2011

 

 הממונה על הגנת הצרכן -  שיתוף ציבור הצרכנים בשמירת זכויות הצרכן

הצעה  להגדלת מעורבות הצרכן   בפיקוח על הרשתות-  נדחתה ע"י הממונה על הגנת הצרכן
באוגוסט 2009,  הגשתי הצעה שעשויה להביא להגדלת מודעות הצרכנים לגבי הצורך והכדאיות לבסוק את החשבון לאחר הקניה, וכך תגדל  מעורבות ציבור הצרכנים בתהליך הפיקוח,  דבר שאינו יכול להעשות כולו באופן יעיל, בידי עובדי רשויות המדינה.  

על ההצעה   שהגיש אריה גבע,  להגברת שיתוף הצרכן, נגד מעשי הטעייה צרכנית,  ראה:
  היחידה להגנת הצרכן.

  

כשל צרכני, מה עושים ?

במקרה של בעיה צרכנית, עדיף שתנסה לטפל  בה בכוחות עצמך ורצוי לעשות זאת בכתב. אם לא הגעת לתוצאות שישביעו את רצונך,  תוכל לפנות לאחד מארגוני הצרכנים, שפרטיהם מובאים להלן. רבים פונים לעזרת התקשורת, (עיתונים, רדיו, טלביזיה), אך בשל היריעה הצרה, רק בודדים זוכים כי עניינם יטופל ואז, רב  הסיכוי שטענותיך תשמענה באוזן קשבת.  זו אינה דרך המלך והסיכויים שעניינך יזכה בתשומת-לב של ממש בתקשורת, אינו רב. אתה לא לבד, למרות שאתה משוכנע שעניינך עקרוני,  מעניין וחשוב לציבור. 

 

אם גם פניה בכתב אינה עוזרת, וארגון הצרכנים לא  סייע לפתור את הבעיה, אל תהסס לפנות לבית-המשפט לתביעות קטנות שהוא בית-משט שלום, היושב בדין על-פי פרוצדורה מקילה ופשוטה. ייתכן, שמפאת העומס המוטל על בתי-המשפט,  בדיון הקצר שיוקדש לעניינך, לא יינתן   לך זמן להבהיר את טענותיך באריכות וגם ההתרגשות שלך לא תוסיף לבהירות הדברים.  לעתים, ואתה עלול לחוש שבית-המשפט לא הקדיש לך את הזמן הראוי, אך זאת לדעת  - השופטים הנם מקצוענים, ישרים והוגנים וגם אם האמת שלך,  לא תהיה מקובלת על השופט היושב בדין, קבלת את יומך בבית-המשפט. למרות  החולשות, תביעה קטנה הנה מכשיר יעיל וטוב ועניינך ישמע ויסתיים תוך פרק זמן קצר יחסית. (חודשים ספורים מהגשת התביעה).

  

כללי התנהלות בסיסיים במקרה של תקלה צרכנית:

   קח את הדברים   בפרופורציה נכונה 

  • תעמוד על זכויותיך, תוך מידתיות ושמירת קור רוח
  •  תפעל  להקטנת הנזק. תפנה אל הגוף שפגע בזכויותיך, ואם הדברים אינם מסתדרים בשיחת   טלפון, תכתוב מכתב מנומס, אך בהיר והחלטי.
  •  אל תצפה כי בית-המשפט יתן לך פיצוי על עגמת הנפש והזמן הרב שנאלצת לבזבז
  •   תשקול היטב את  היתרונות והחסרונות של הגשת תביעה.   
  • לפעמים, צריך לדעת לוותר, גם אם הדבר מכעיס אותך מאד ואתה משוכנע בצדקתך.
  •  

על הליכים משפטיים בנושא צרכנות באתר בושה, ראה:

 

 

 

על תביעה קטנה ושופטת חכמה  שהאירה בפני התובע הצרכן כי צריך קודם לקיים את חלקו בהסכם ואחר-כך, לתבוע את הנזק. הקש:

הצרכן צריך לקיים את הסכם ואחר-כך לתבוע את הנזק - מלון דניאל 

 
 
  
 
 


 
 
 
 
 
 
 

 

title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
1 30.6.11 ניצחון מאבק הקוטג', ציון דרך, או תופעה חולפת
2 15.9.08 שופטת חכמה שפקחה את עיני הצרכן מלון דניאל
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

buy adobe photoshop cs4 mac canada 
buy microsoft access 2007 upgrade 
cost of adobe premiere pro cc 2014 mac 
download outlook 2010 for mac 
download office 2010 for mac 
cialis kopi cialis generico en españa differenza cialis viagra kamagra sicher bestellen preisvergleich kamagra
5mg cialis online cialis 2.5mg generic levitra does it work generic viagra united states sildenafil prices
viagra over the counter sildenafil uk prices generic viagra online pharmacy order sildenafil viagra prescribing information