בושה בושה
הפיקוח על הביטוח

 

אתר בושה סבור, כי בכל הקשור למסירת מידע וקיום האינטרס האמיתי של הציבור הרחב, דרך עבודת המפקח על הביטוח, (הממלא גם את תפקיד הממונה על שוק ההון במסגרת משרד האוצר), אינה מספקת והציבור יוצא מתוסכל ונפגע כאחד.

המפקח על הביטוח, הוא הזרוע השלטונית הממונה על  ענף הביטוח, הן בעניין  ההסדרים החוקיים בהם חייבות חברות הביטוח, יציבותן וחוסנן, הן בכל הקשור לדרך התנהלות סוכני הביטוח והן, ואולי החשוב ביותר מבחינתנו, הנו טובת האזרחים.  בתחום זה, חובת המפקח על הביטוח לראות לכך כי בידי האזרחים, צרכני הביטוח, יהיה מידע נגיש, ברור, זמין של זכויות האזרחים מול חברות הביטוח ולא פחות חשוב,  לראות  לכך כי חברות הביטוח  לא תקפחנה את ציבור  הצרכנים.  (המפקח על הביטוח פועל במסגרת משרד האוצר והוא משמש גם בתפקיד הממונה על החסכון ושוק ההון, משימות חשובות ונכבדות כשלעצמן).

 

נוכח  העובדה כי מרבית האזרחים משתמשים בביטוח (ציבור המבוטחים), מורכבות נושאי הביטוח והידע הרב הנדרש להבין את  הפוליסות וזכויות המבוטחים, זאת נוכח עוצמתם הכלכלית - של חברות הביטוח  ורצונם להגדיל את רווחיהם,  תפקידו של המפקח על הביטוח, כגוף שצריך להיות המגן של האזרחים, הנו עצום וחשוב.

מניסיון אישי, ומפניות רבות של אזרחים אל אתר בושה ומספר הגולשים מקרב הציבור  לדף זה, אנו למדים כי עבודת המפקח על הביטוח ומשרדו,  רחוקה מלהיות מספקת (בלשון המעטה)..

 

ביום 1.9.13 אישרה ממשלת ישראל, את מינויה של דורית סלינגר, בתפקיד המפקח על הביטוח והממונה על שוק ההון, במקומו של פרופ' עודד שריג.  סלינגר, הייתה מנכ"לית חברת 'מעלות', עד שנת 2011, ומאז היא עסקה בייעוץ  לארגונים שונים וכן  דירקטורית בכמה חברות.  נאחל לה הצלחה בתפקידה וכי משרדה, יהיה קשוב יותר לצורכי הציבור הרחב תוך מענה מהיר ויעיל,  בדגש לקיום האינטרסים של הציבור מול כוחם הרב של חברות הביטוח הענקיות.

לא נעסוק בביקורת על  תפקוד משרד המפקח על הביטוח בתקופת כהונת עודד שריג, אומר רק, כי הניסיון האישי שלי היה, כי אנחנו הציבור, אינם בראש מעייניו וכי עיקר פועלו בתחום המורכב והקשה, היה לשמור על יציבות חברות הביטוח.  עם זאת,  ראוי  להדגיש כי בתקופת כהונתו הקצרה,  פרופ' עודד שריג, עשה כמה שינויים חשובים.

למרות חוסר שביעות הרצון שלנו, מדרך תיפקוד המפקח על הביטוח  בשנים  האחרונות בכל הקשור לפניות האזרחים אליו, אנו חוזרים ומציעים לגולשים ולפונים, כי בכל מקרה של קיום בעייה עקרונית או סוגייה של התנהלות לא הולמת מצד חברות הביטוח,  ראוי ומומלץ כי יפנו  אל המפקח על הביטוח, אשר  הנו הסמכות השלטונית אליה יש להגיש תלונות בכל הקשור לנושאי ביטוח.

 

כתובת: המפקחת על הביטוח, משרד האוצר, רח' קפלן 1, ירושלים 91030.  ת.ד 3100 ירושלים

טלפון:  02-5317111  .

 

הגשת תלונה מקוונת:
מספר הפקס של הממונה על פניות הציבור במשרד המפקחת על הביטוח - 02-5695352

אגף שוק ההון - המפקח על הביטוח -  פניות הציבור

אתר אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון (כולל המפקח על הביטוח).

 

ניתן להגיש תלונות  בנושאי ביטוח אל המפקח על הביטוח  גם באמצעות האינטרנט, ראה באתר המפקח על הביטוח.

 

 

 

 

 

30.8.09 נוהל המפקח על הביטוח בעניין בירור תביעות וטיפול בפניות הציבור.

נוהל  בירור התלונות,  מיועד לחברות הביטוח, אך גם הציבור יכול להפיק ממנו תועלת, אם כי הוא נראה מסובך ומורכב במקצת, לקורא הממוצע.

 

עצות  בעניין הגשת תלונה ומעקב אחר עבודת משרד המפקח על הביטוח
לא נציע פורמט כזה או אחר לכתיבת התלונה, רק נדגיש, כי  המכתב צריך להיות תמציתי, אך לכלול את עיקר העובדות הנדרשות להבנת הנושא. תכתוב בשפה נקייה, בלא השמצות, גם אם אתה סבור כי חברת הביטוח פגעה בך או התנהגה כלפיך באופן לא ראוי.

תבצע מעקב תקופתי, נניח אחת לחודש, אחר ההתקדמות בטיפול בתלונה אשר הגשת למשרד המפקח על הביטוח.  אם   אינך מקבל תשובה עניינית בפרק זמן זה, לאחר אישור קבלת התלונה, (הנעשה תוך פרק זמן קצר יחסית),  תשלח מכתב תזכורת ותצרף אליו את התלונה המקורית.

אם לאחר 60 יום, לא קבלת תגובה עניינית, תשלח תזכורת נוספת, בה תתיחס לתלונה המקורית ולתזכורת ששלחת, עם העתק אל שר האוצר, מבקר המדינה ואחד או שנים מחברי הכנסת, העוסקים בנושא או כאלה, שאתה סומך או מאמין שאכפת להם מהאזרחים. גם אם אתה כועס על משרד המפקח על הביטוח (ויש סיכוי כי אכן כך תרגיש), תכתוב בנימוס  בלא השמצה.  אמנם עובדי הציבור עובדים למעשה למעננו האזרחים, אך לא תמיד הדבר מורגש מתגובותיהם.

אם גם אלה לא יעזרו, תפיץ בין חבריך  בדוא"ל או באחת הרשתות החברתיות בקצרה מאד את השתלשלות הדברים ודעתך על  דרך התנהלות המפקח על הביטוח, כדי שאולי, יצטבר לחץ ציבורי על  שר האוצר, לראות לכך, כי אלה הסרים למרותו ובתחום אחריותו, יתחשבו ביתר שאת, בנו האזרחים.

במקביל, תשקול  אם יש מקום להתייעץ עם עורך-דין כדי לשקול הגשת תביעה נגד חברת הביטוח. (אל תתעסק במחשבות להגשת עתירה נגד המפקח על הביטוח, על טיפולו הבעייתי או על תגובתו, גם אם אינה מוצאת חן בעיניך.   סיכוייך בעניין זה, בפני בית המשפט המינהלי או הבג"ץ - אינם גדולים).  תניח עניין זה לגופים העוסקים בנושא, או לאזרחים המבינים בנושא אשר יש ברצונם לעשות משהו למען הכלל.

 

 

 

הממונה על אגף שוק ההון במשרד האוצר שהנו גם המפקח על הביטוח
החל מראשית שנת 2010,  המפקח על הביטוח הנו פרופסור עודד שריג, אשר החליף את  רו"ח ידין ענתבי. כאמור, הוא מכהן במקביל גם בתפקיד הממונה על שוק ההון.

בנושאי שוק ההון, חיסכון סוציאלי ראה באתר בושה:

 

 

המפקח על הביטוח  תומך בחברות הביטוח ולא במבוטחים - גביית פרמיה ביטוח סיעודי, דקלה חברת לביטוח. איך 'חטף' ציבור המבוטחים הקשישים, מכה של ממש.  'תודה' למפקח על הביטוח.  ראה:
המשך גביית פרמייה בביטוח סיעודי קולקטיבי ישן, גם לאחר הפיכה המבוטח למקרה סיעודי.

 

נוכח פסק-הדין של בית-המשפט העליון  ודחיית פרשנות חברת הביטוח דקלה, לעניין הפוליסה, שזכתה לתמיכת המפקח על הביטוח, ראוי כי  שר האוצר, יערוך חשבון נפש לגבי דרך תיפקודו הנורמטיבית של המפקח על הביטוח   ואנשי משרדו המופקדים על נושא ביטוחי בריאות, הכוללים גם ביטוח סיעודי.

 

20.7.11 העמדת מידע סטטיסטי חשוב לידיעת הציבור -  על תביעות נגד חברות הביטוח
פרסום מידע סטטיסטי, על  מצב תביעות מבוטחים נגד חברות הביטוח, הנו צעד חשוב שעשה המפקח על הביטוח. חבל כי צעד זה נעשה רק לאחר פנייה וחליפת מכתבים לא מרנינה עם  אריה גבע, וחבל, כי המפקח על הביטוח, לא עשה את כל הדרך הראוייה - משמע,  פרסום באתר של אגף שוק ההון והביטוח, נתונים מרוכזים בתחום זה.

לקריאת חוזר המפקח על הביטוח - איסוף מידע סטטיסטי - מס' 2011-9-6 מיום 28.3.11 ראה:
חוזר המפקח על הביטוח, חובת חברות הביטוח המצאות ופרסום סטטיסטיקה  3-11

ראה פרטים - השתלשלות הדברים:
מידע סטטיסטי, פנייה בנושא ביטוח נסיעות חו"ל 7-11

 

 

15.10.08   חלפו חודשים ארוכים מאז פניית אריה גבע אל משרד המפקח על הביטוח בשני נושאים :

  • חוסר הגדרה ברורה של ספורט אתגרי, בחלק של פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל.
  • עמימות במספר סעיפים  והיעדר מידע מלא, בביטוח סיעודי קבוצתי שמשווקות קופות החולים במסגרת שירותים משלימים.

 

בעניין ספורט אתגרי, תשובת משרד המפקח על הביטוח מיום 6.10.08 ,  כי משרדו ידון בנושא רק בשנת 2008, הנה בלתי-סבירה בעליל. ראה:  פוליסות נסיעות לחו"ל, הגדרת ספורט אתגרי

בעקבות הודעה זו, כתב אריה גבע אל המפקח על הביטוח  רו"ח ידין ענתבי ביום 12.10.08, עם העתק אל 0 שר האוצר רוני בר-און, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ ישראל חסון:

  • "פנייתי אל משרד המפקח על הביטוח, ב – 25.6.08 - בנושא המתייחס למאות אלפי ישראלים הנוסעים לחו"ל,  זכתה לתגובה בשלהי ספטמבר, בה הודעתם לי -  כי תבחנו את העניין לקראת שנת 2009.   ראוי היה - כי משרד המפקח על הביטוח  היה בוחן את העניין ונותן הוראה ברורה לחברות הביטוח, כבר בשנת 2008.  קשה להשלים עם דרך התנהלות כזו, הפוגעת במבוטחים רבים. התייחסות פרטנית לעניין, ראה תגובתי מיום 10.10.08 אל גב' ליאורה הירשהורן, מנהלת מחלקת ביטוח בריאות במשרדך.
  • הרושם שהולך ומתגבש אצלי, כי לא רק שתגובת משרדך  אטית ומסורבלת, אלא 'האיש הקטן', אינו בראש  מעינכם. וכך,   בעת צרה חלילה, צריך המבוטח צריך להתמודד עם חברות הביטוח, גופי ענק שמנצלים לא אחת את כוחם ועוצמתם. דומה, כי אינם מפנימים את העובדה שאתם עובדי  ציבור,  פרנסתכם באה מכספו של הציבור ואותו עליכם לשרת  באופן יעיל והוגן.
  • מה ביכולתי לעשות, אלא להביא את הרבים באתר בושה  שאני מפעיל : www.busha.co.il , אך דומה שאין הדבר 'מזיז' לך כלל. רוצה לקוות, כי יום אחד,  יבוא שינוי  ותפקיד הממונה על שוק ההון יופרד מתפקיד  המפקח על הביטוח, אשר יועבר לרשות  ממלכתית נפרדת, שתרכז את הפיקוח על כל המוסדות הכספיים וחברות הביטוח ושתראה לנגד עיניה, בראש ובראשונה,  את טובת הציבור  ותפעל  ביעילות".

במצב הקיים בו אין אישית עילה משפטית  לחייב את המפקח על הביטוח, להתייחס באופן הראוי אל ציבור המבוטחים, הוא פועל באופן הנתפש כמזלזל בציבור המבוטחים. . רק  מודעות גדולה של ציבור המבוטחים ופנייות אל הדרג הפוליטי, אולי יביאו לשינוי המצב.

 

בעניין  הביטוח הסיעודי הקבוצתי ראה :  פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתיות של קופות החולים

בתאריך 12.10.08  התקבלה תגובת משרד המפקח על הביטוח רק בערב חג הסוכות, 12.10.08. (תאריך המכתב 5.10.08),  התייחסות פרטנית לתגובת  המפקח על הביטוח, תבוא לאחר חג הסוכות, אך מקריאה ראשונה עולה, כי אין במכתב להבהיר את השאלות הבעייתיות. פניתי אלי בחטים והוא השיב בשעורים.

 

הימנעות  המפקח על הביטוח, רו"ח ידין ענתבי, ישירות או באמצעות אנשי משרדו - לחייב  את חברות הביטוח, להבהיר באופן מפורש שלא יותיר ספק את האמור בפוליסות בנקודות שהועלו,  הנה הרבה יותר מאשר ליקוי מנהלי או כשל מנהלי.  אין מדובר בהחלטות מהותיות מצד המפקח על הביטוח, אלא בצורך של מתן הוראה מצידו, כי חברות הביטוח תבהרנה מספר נושאים מהותיים בפוליסות שהן מוכרות. מדובר בנושאים הבאים:

 

לאור חשיבות העניין והתזכורת החוזרות ונישנות של אריה גבע אל המפקח על הביטוח -  עולה החשש  כי אין מדובר בליקוי או כשל מנהלי, אלא ברשלנות רבתי. לאור העובדה, כי שר האוצר רוני בר-און, המקבל עותקים מההתכתבות, אפשרי חלילה, כי מדובר במדיניות מכוונת של משרד האוצר. כך או כך,   מאות אלפים של מבוטחים עלולים להיפגע מבלי שיהיה לציבור מושג על כך, או שהם משלמים סכומים מיותרים לחברות הביטוח. מאחר ואין מדובר בקביעת נורמה, אלא לאכוף על חברות הביטוח חובת גילוי ראוי ומניעת עמימות, הרי תגובת המפקח על הביטוח הייתה צריכה להיות מהירה.

זהו מצב בלתי נורמטיבי  של רשות שלטונית,  יש בו זלזול באוכלוסייה, אי-מילוי חובה מצד רשויות השלטון ויחס מתחשב בלתי מידתי ובלתי-סביר בחברות הביטוח.

 

ראה גם: ביטוח סיעודי

 

 

ניסיון אישי מהעבר  על עבודת המפקח על הביטוח

הניסיון של אריה גבע  עם המפקח על הביטוח  אינו טוב.  ההתכתבות עם המפקח על הביטוח במספר נושאים עליהם הלין אריה גבע, נעשתה לא רק בשל העניין הפרטני, במחלוקת שהתגלתה בין גבע לבין חברות הביטוח, אלא נעשתה בשל ההיבט העקרוני שעלה מאותם נושאים, גם כאשר  הוסדר עניינו הפרטני של אריה גבע.

 

בשלוש תלונות שהגיש אריה גבע אל המפקח על הביטוח, נחשפה  מערכת בירוקרטית, מסורבלת, שתמכה בעמדת חברות הביטוח.

 

מול הצרכן -המבוטח - עומדות חברות ביטוח,  שהנם גופים עתירי ממון וכוח.  כל עוד אתה משלם פרמיות כסדרן, חברות הביטוח נחמדות אליך ואתה לקוח מצויין. אך כאשר חלילה, קורה מקרה ביטוחי, בו  על חברות הביטוח לעמוד בהתחייבות שלהם ולפצות או לשפות אותך בגין נזק, ישנם מקרים לא מעטים, בהם מגלה המבוטח - הצרכן,  שקיימות בפוליסה אותיות קטנות, עליהן לא  הוא לא ידע או לא הבין לאשורן.  במאבק מול חברת הביטוח,  הצרכן  אמנם חלש, אבל לא חסר אונים.

 

למרות שמגעיו של אריה גבע עם משרד המפקח על הביטוח מאכזבים, הרי בשל הקושי  הכרוך בהתמודדות מול  חברות הביטוח, אין למבוטח - הצרכן מה להפסיד וראוי שיפנה בתלונתו למשרד המפקח על הביטוח, קודם שינקוט בצעדים מש]פטיים. במספר מקרים לא קטן, עניינים פרטניים הסודרו וגם הוצאו הנחיות כלליות מתקנות ששיפרו את המצב מבחינת הצרכנים.

 

צריך סבלנות ולעקוב אחר הטיפול בתלונה. אם הדברים מתעכבים במשרד המפקח על הביטוח, יש לשלוח תזכורת.

 

הקלטת השיחות בין חברת הביטוח לבין המבוטח - הצרכן  -

המפקח על הביטוח סבור, שהמבוטח אינו רשאי לקבל תמליל או הקלטה של השיחה בין המבוטח לבין חברות הביטוצ.

 

במקרים רבים של של ניהול מו"מ או סגירת עסקה בטלפון, נוהגות חברות הביטוח להקליט את השיחות בין הלקוח לבין נציג החברה, תוך שהם מפנות תשומת לב המבוטחים, כי  השיחות מוקלטות.

 

בעניין בו היו לאריה גבע חילוקי דעות עם  חברת הביטוח הישיר\,  הוא ביקש להאזין לקלטות השיחות בינו לבין נציג הביטוח הישיר, אשר התמידה בסירוב לאפשר לו האזנה או לראות תמליל.תלונת אריה גבע למפקח על הביטוח נענתה כי נציג של המפקח על הביטוח, קרא את התמלילים ולא מצא דבר שיכול לסייע לאריה גבע.

למרות דרישת אריה גבע וטענתו, כי אפשרי שהביטוח הישיר לא העמיד לרשות המפקח על הביטוח את התמלילים של כל השיחות, סירב המפקח על הביטוח לאריה גבע להורות לביטוח הישיר, לאפשר לאריה גבע להאזין  לקלטות או לקבל תמלילים מהשיחות.

מכאן -  על-פי גישת המפקח על הביטוח עולה, כי הקלטות יכולות לשמש את צרכיה ועניינה של חברת הביטוח, אך אינן יכולות לשרת את עניינו של הצרכן-המבוטח, כאשר הוא סבור כי  נאמרו דברים אחרים מאלה שטוענת להם חברת הביטוח.  טענת המפקח על הביטוח כי נציגו האזין לקלטות, אינה מהווה תחליף ראוי, גם אם הצרכן  היה סומך על פקיד מדינה, שיעשה עבורו את המשימה כראוי.

 

מאזן השיקולים של המפקח על הביטוח, תמוה ובלתי ברור.  אם כך, מן הראוי שיאסור על חברות הביטוח להקליט את השיחות בכלל או שיחייב אותן, להעמיד למבוטחים את הקלטות או תמליל השיחות, תמורת תשלום לא גבוה.

 

הביטוח הישיר - משפחת גבע  מעדיפה שלא להיות מבוטחת יותר אצל הביטוח הישיר.

לקריאת הסיבה הקש: הביטוח הישיר

 

 

 

על-פי ניסיוני (אפשר שהדברים משתנים), לאחר שהגשת תלונה מקוונת, המשך הקשר עם משרד המפקח על הביטוח, אינו יכול להעשות באמצעות האינטרנט אלא במכתבים בדואר או בפקס. אפשרי גם לטלפן, אך זמן ההמתנה עלול להיות ארוך יחסית.
title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות