בושה בושה
ארנונה - שינוי מתבקש

 

נושא הארנונה הנוגע לכיסם של מרבית אזרחי ישראל ושל הרשויות המקומיות, מתנהל על-פי מערכת חוקים ארכאית ונדרש שינוי מהפכני של ממש. שר הפנים ער לשינוי הנדרש, אך שרי הפנים באים והולכים, ואין איש מהם טורח להשלים את המלאכה.  שר הפנים הנוכחי, אלי ישי, מכהן בתפקידו כבר למעלה משנה. פניתי אליו מספר פעמים ונאמר כי הנושא בבדיקה. באמת !!!

 

 

 

17.2.12 החיים אינם משחק, אבל בכל זאת,  משחק  המחשב על יסורי תשלום  הארנונה - - פאן אמיתי. 
שני צעירים,  בוגרי בצלאל,  יצרו משחק  מחשב 'קווסט' חינמי, אשר  ממחיש באופן וירטואלי - היתולי את הקשיים אותם מערימות הרשויות המקומיות על משלמי הארנונה. קישור אל דף המשחק:
המירוץ לארנונה - משחק פרי יצירתם של  אלון סימון, אורן רובין.

יש להניח כי  אותם צעירים מוכשרים,  יזמים ובעלי רוח צעירה, לא כל כך מוטרדים מנושא הארנונה המכביד וכי בעיניהם,  הארנונה הנה דימוי של  בירוקרטיה מתישה, אטומה, לא הוגנת לעתים, משהו מאד ישראלי מקורי.  הצעירים  יצרו משחק קווסט, ברוח שנות ה - 90, משחק הרפתקאות, שאתה הגולש, משתתף בו באופן פעיל וצריך לפתור חידות כדי להתקדם במהלך.  אישית אינני שחקן משחקים במחשב, אך  נראה כי הם קלעו בול לצרכים האמיתיים של הציבור.  לנסות להתבדח ולשחק, בנושאים האמיתיים, הרצינים  בהם אנו מובלים כמו כבשים תמימות.

המשחק מדבר על המירוץ לקבלת הנחה בארנונה.  עוסקים בעולם האמיתי בו האזרחים אינם בודקים  כי הארנונה שהם משלמים היא נכונה, על-פי צו הארנונה העירוני וכי  העירייה שלהם, מתנהלת באופן הוגן בחלוקת נטל הארנונה בין תושבי העיר.

 תשחקו, תשחקו את משחק הארנונה, אולי  תקבלו את החשק לעשות משהו על באמת, בעולם האמיתי.

כדאי להפנים, כי הארנונה אינה משחק אלא היא בבואה (ראי) של היחסים שלנו עם השלטון. מטילים עלינו מס, אנחנו לא בדיוק מבינים איך הוא מחושב,  ומה בידינו לעשות, וגם כאשר אלה מביניננו, מחליטים לבדוק  את הדברים - הם  ייתקלו לא אחת,  בעובדי הרשות המקומית, שלא כל כך שמים עליך או שבעצם, אין בידם לעזור בשל הפוליטיקאי העומד בראש העירייה מנהל הארנונה, זה הפקיד הבכיר המופקד על הנושא,   אולי בעירך, מתנהל בדרך מעוררת ספקות בלשון המעטה, כמו שמתנהל מנהל הארנונה בעיר הרצליה, שם למדתי את הדברים לעומקם.  (אני מניח כי רובם המכריע של מנהלי הארנונה הם בסדר).

 

בית-המשפט העליון סבור כי שיטת הארנונה טעונה תיקון יסודי ועמוק
הגיעה העת, כי הרשות המבצעת והמחוקקת, תיקח ביתר תשומת לב, את דבריו של כב' השופט אליקים רובינשטיין,  החוזרים שוב ושוב, כי שיטת הארנונה הנהוגה אצלינו היא בעייתית. בג"ץ 4038/10  התנועה להגינות שלטונית נ. שר המשפטים  מיום 10/10/2011 :


  • "י'ג ובטרם סיום נזכיר, כי אין בנושא זה כדי לפתור את בעיות היסוד של שיטת הארנונות הנוהגת, שבית משפט זה חזר אליה בפסקי דין רבים. לא נלאה מאמור, כי היא טעונה תיקון יסודי ועמוק (עע"מ 5640/04 מקורות נ' המועצה הדתית האזורית לכיש;   ע"א 10977/03 דור אנרגיה נ' עיריית בני ברק ; עע"מ 1530/05 ריבוע כחול נ' עיריית עפולה ; עע"מ 2849/07 עירית תל אביב נ' אנרג'י ; בר"מ 3524/06 אגוד ערים אזור חיפה (שרותי כבאות) נ. מועצה מקומית קרית טבעון . חזקה על המחוקק כי יראה בדברינו משום קריאת "אייכה".  

 

על :

שלושה נדבכים בסיסים  קיימים בנושא הארנונה:

  • חלוקת נטל ארנונה  הוגנת בין תושבי הרשות המקומית.
  • העדר אחידות של ההיבטים הטכניים הכרוכים בשומות הארנונה  - עיוותים וכשלים.
  • המערכת המעין-שיפוטית וההליכים המשפטיים, לבירור השגות תושבים על שומות הארנונה, מסורבלות, מסובכות - גוזלות זמן ניכר מהמערכת השיפוטית, ולא אחת - לחוסר אונים או אי-צדק משווע כלפי תושבים, בעיקר בכל הקשור בארנונה למגורים, שהיא עיקר עניינו של אתר בושה.

 

 

על נושא הארנונה למגורים והיבטים שונים בנושא זה, הקש: ארנונה  למגורים

 

14.7.10  השר אלי ישי מייחס חשיבות לנושא הארנונה -  איך ומתי יתורגם העניין ליצירת שינוי
בתשובה לפנייתי אל השר אלי ישי, להביא לשינוי בנושא הארנונה, הודיע לי  מר רני פינצי, מנהל המינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים : "לאחרונה נפגש שר הפנים עם יו"ר עודה הציבורית לרפורמה בארנונה. בפגישה הבהיר השר את הערך הרב אותו הוא מייחס לנושא וכי ישנה חשיבות בהגשת טיוטת הדוח בהקדם".

יש לקוות כי השר אלי ישי, יפעיל את השפעתו (והיא רבה !!!) וישים סוף למצב הנוכחי בתחום הארנונה, שהוא רע מכל בחינה, וגוזל משאבים רבים של בתי-המשפט, המנהל הציבורי והאזרחים.
נעקוב  בדריכות....

 

 

מדוע שר הפנים אלי ישי, אינו עושה דבר בעניין הארנונה ?
בתאריך 2.5.2010 פניתי שוב אל שר הפנים, אלי ישי,  ושאלתי לתומי - מדוע השינוי המיוחל  בושש לבוא. כתבתי בין השאר: ""למותר  לחזור ולהדגיש שוב, את חשיבות נושא הארנונה, המשפיע על כל תושבי ישראל. במצב הנוכחי, לא רק מתבזבזים לריק משאבי זמן עצומים של " המערכת המשפטית, המוניציפאלית, ושל האזרחים בהתדיינויות  ארוכות, אלא נראה כי מי שמרוויח בעיקר בהמשך המצב הקיים, הן השכבות העשירות והמבוססות...".

שר הפנים אלי ישי, לא מתרגש ממצב הדברים של נושא הארנונה ולא אצה לו הדרך, מטעמים שהוא אפילו לא טורח להסביר לאיש. מנהל לשכת  שר הפנים - יניב בניטה,  השיב לי ביום 10.5.10 בזו הלשון: "הטיפול בפנייה הועברה להתייחסות הגורמים המקצועיים במשרד. נשמח לעדכן  עם תום הטיפול".

אני מודה לראש הלשכה הנכבד של שר הפנים, אך תושבי ישראל ממתינים כבר שנים ארוכות, לשינוי המיוחל בתחום הארנונה. אנא אדוני  שר הפנים - עשה מעשה.

 

 20.7.09   שר  הפנים הרב אליהו ישי, הוא המופקד כיום על נושא הארנונה. נקווה כי שלא כקודמיו, הוא יביא לשינוי. חשבתי לתומי, כי ערב סיום כהונתו של שר הפנים הקודם - מאיר שטרית, יעלה בידו להביא לסיום עבודת הועדה לבדיקת מצב הארנונה, שמונתה  בספטמבר 2006.  שר הלך ושר בא, ויו"ר מפלגת ש"ס, הרב אליהו ישי, (המכונה בפי כל - אלי), התמנה לשר הפנים בממשלתו של בנימין נתניהו.

לאחר שפניתי אל שר הפנים אלי  ישי,  התבשרתי ממשרדו:  "הועדה לבדיקת מצב הארנונה, טרם הגישה המלצותיה ועתידה להגיש את מסקנותיה בתקופה הקרובה לשר הפנים". 

על  - הצעות אריה גבע לוועדה לבדיקת מצב הארנונה

 

תמוה בעיני כי  נדרשים לועדה מקצועית, יותר משלוש שנים כדי להגיש ממצאים ומסקנות.  כנראה, שמסע הלחצים עליה אינו קטן.  עם זאת, רק לאחר הגשת המלצות הועדה, יעמוד שר הפנים בפני המבחן האמיתי והוא, התמודדות עם המלצות הועדה, בחירת הראוי מתוכה ויישום השינויים הלכה למעשה ובמהרה.

18.6.09  שר פנים בא ושר פנים הולך. בעת הזו, אלי ישי הנו שר הפנים, אולי הוא יביא את השינוי.

 נושא הארנונה החל על כל תושבי המדינה, הנו אחד הנושאים הבעייתיים, המסורבלים והבלתי-הוגנים, ביותר בתחום הממשל בישראל. נפגעי  המצב  הקיים הם גם בני השכבות הפחות מבוססות, המשלמות לרשויות המקומיות, ארנונה  גבוהה   ביחס לרמת  ואיכות מגוריהם והסביבה הסוציו-כלכלית בה הם מתגוררים.  

מספר שבועות לאחר התמנותו של אלי ישי, מנהיג מפלגת ש"ס, לתפקיד שר הפנים, פנה אריה גבע אל השר ישי, ביום 3.5.09  בבקשה שיישם את דוח הועדה החיצונית לבדיקת מצב הארנונה, שהוקמה עוד בימי כהנותו של  רוני בר-און בתפקיד שר הפנים, וסיימה את עבודתה בתקופת כהונתו של מאיר שטרית בתפקיד שר הפנים.

בידי שר הפנים הנוכחי, אלי ישי, לקצור את הפירות, אך הוא מתמהמה.

מכתבו של גבע אל שר הפנים מיום  3.5.09 - יישום רפורמה - ארנונה

 

בהעדר תגובה של שר הפנים, בתאריך  15.6.09 נשלחה תזכורת אל שר הפנים אלי ישי.

המחיר שמשלמת המערכת השלטונית ואשר משלמים האזרחים - הנו נכבד.

 

 

ארנונה מהי

 הארנונה הנה מס  שמטילות רשויות מקומיות בתוקף החוק, על מחזיקי נכסים בתחום הרשות המקומית, עסקים ומגורים, כדי לממן את פעולותיהן.  החוק והתקנות בעניין הארנונה מורכבים, ההנחיות שונות מרשות מקומית אחת לשניה,  אחת לשניה, והגופים השיפוטיים - בתי המשפט וועדות -ערר לענייני ארנונה, הפועלים ליד הרשויות המקומיות,  עוסקים בעשרות אלפי תיקים  מדי שנה בנושא.

 

בחמש עשרה הערים החזקות בישראל, סכומי הארנונה למגורים, מגיעים כדי 20% בלבד מסך הארנונה שגובות הערים. משמע, עיקר התרומה של תקבולי הארנונה מגיעה מעסקים. עם זאת, ההוצאה על ארנונה, מגיעה ליחידת דיור, בסכומים נכבדים, של מאות ש"ח מדי חודש, כאשר על דירות או בתים ששטחם הבנוי גדול, מגיעה הארנונה לסכומים מעל 1000 ש"ח לחודש.

 

למרות שכל בית בישראל חייב בתשלום ארנונה, נושא  הארנונה למגורים אינו מוכר למרבית האזרחים, מצב שמנוצל לא אחת על-ידי הרשויות המקומיות כדי  להעשיר את קופתן.   העובדה שאף לא אחד משרי  הפנים בישראל, התפנה לטפל באופן רציני בנושא,  מעידה על רמת של השרים  ועל העדר נכונות לטפל בנושאים בסיסים שיש לשנותם מן השורש, ולא על היעדר חשיבות הנושא.  העובדה שהאזרח הקטן, מתקשה להתמודד עם המנגנונים  של  הרשויות המקומיות, בין השאר בשל של  חוסר בהירות  נוסח החוק, תקנות מסובכות ובעיקר,  בשל צווי הארנונה של הרשויות המקומיות, השונים בין רשות מקומית אחת לרעותה, יוצרים מצב בו האזרח נשחק והרשויות המקומיות יוצאות מרווחות כדי לממן את המנגנונים הגדולים שלהם.  

  

 דרך חישוב שטחי הנכסים, סיווגם ושיעורי הארנונה ליחידת שטח, נקבעים על-ידי כל רשות מקומית בנפרד בצו מקומי, המאושר על-ידי מועצת הרשות המקומית מדי שנה. תשלומי הארנונה מסתכמים לכל יחידת דיור, באלפי שקלים לשנה, כאשר לרוב הציבור, אין מושג של ממש, האם הסכומים שאנו נדרשים לשלם, הנם בשיעורים הנכונים ושאין הרשות המקומית  עושה עלינו 'סיבוב' מיותר.

אין ספק כי נדרש שינוי של ממש,  בתפישת היסוד של סכומי החיוב של הארנונה ושל דרכי החיוב והגביה, לרבות אחידות של דרכי החישוב גובה הארנונה בכל הרשויות המקומית, זאת להבדיל מגובה סכומי הארנונה, אשר אמורים להיות שונים.

עקב אכילס העקרי של השיטה הקייימת, הנה קביעת גובה תשלום סכומי הארנונה על-פי גודל השטחים, בלא קשר של ממש לערך הנכסים, לאיכות המגורים ולסביבה הסוציו-כלכלית בו נמצאים הנכסים.

 

על : גביית ארנונה שלא- כדין

 

הועדה לבדיקת מצב הארנונה

 ביום 12.9.06 החליטה ממשלת ישראל על הקמת ועדת-חקירה לבחינת הארנונה. בעקבות כך, מינו שר האוצר דאז, אברהם הירשנזון ושר הפנים דאז, רוני בר-און,  ועדה לבחינת נושא הארנונה עליה הוטל להציע שינויים  בנושא הארנונה.

בינתיים, אברהם הירשנזון התפטר מתפקידו והוא עומד לדין פלילי על עבירות חמורות, רוני בר-און מונה לשר האוצר ולשר הפנים, מונה מאיר שטרית, אשר הבטיח לא אחת בתקשורת, כי  הוא יאמץ את מסקנות הועדה.  בשנת 2008,  הבטיח מאיר שטרית, כי  הוא פועל לשנות את החוק  כך  שתקבע אחידות לדרך חישוב הארנונה בכל הרשויות המקומיות ושינוי שיטת שיעור הארנונה, בה יקבע השיעור למ"ר לפי ערך הנכס, שיטה צודקת, אך בעייתית כשלעצמה ושהייתה נהוגה עד לפני כ - 15 שנה.

10.11.08  בעקבות פניית אריה גבע אל שר הפנים מאיר שטרית לגבי הועדה לבדיקת מצב הארנונה, ענה יועץ שר הפנים, עו"ד שלי מלכה, כדלהלן:

  • "קראתי בעיון את פנייתך ובמענה לה אשיבך, כי הועדה הציבורית טרם השימה עבודתה וכתיבת מסקנותיה. שר הפנים שטרית,  בהחלט פועל לקידום רפורמה בשיטת חיוב הארנונה ומודע היטב לבעיתיות הכרוכה במצב נכון להיום. כולי תקווה כי הועדה תסיים את עבודתה על  מנת שניתן יהיה לבחון את המלצותיה ולפעול בהתאם:.

הציבור ימתין, לסיום עבודת הועדה לבדיקת הארנונה, בתקווה ששר הפנים בעת ההיא, יהא קשוב ונכון לבצע את השינויים עליהם תצביע הועדה.

 

בעקבות פרסום הועדה לבדיקת ארנונה אל הציבור, להביע דעתו בנושא הארנונה,  שלח אריה גבע  ביום 13.5.07 נייר-עמדה קצר, בו העלה את עיקרי דעתו על השינויים שיש לעשות בנושא הארנונה וניתנים לביצוע בלא קושי או מכשול. לקריאת נייר-העמדה מיום 13.5.07 נייר-עמדה קצר ששלח אריה אל הועדה לבדיקת נושא הארנונה 

 

פורום הערים החזקות

בינתיים, פורום חמש-עשרה הערים המובילות בישראל, שוקד על הכנת כללי ארנונה אחידים שייושמו בערים אלה, בדרך של הוצאת צווי ארנונה זהים או דומים.   נראה כי הבנה מחייבת לדרך פעולה משותפת, עדיין לא הושגה. המצב  הסוציו-כלכלי והפערים ברמת הדיור, שונה בין הערים, כך שקשה לראות כיצד תמצא נוסחה אחדיה לעניין חלוקת נטל הארנונה באופן הוגן בין התושבים, שניתן ליישמה במסגרת החוק הקיים.

 

  על חלוקת נטל הארנונה בין תושבי רשות מקומית, אשר כמו במקרה של הרצליה,  הנו בלתי-סביר בעליל.

 

 מרבית המחלוקות בין  התושבים לבין הרשות המקומית,  נסבות בעניין גודל שטח  הדירה או הבית ומה יש לכלול כשטח חייב. כן צצה ועולה לעתים שאלת  סווג הנכסים והאם נעשה בהתאם לצו הארנונה,  נושא  בעל משמעות רבה יותר לגבי העסקים, מאשר בארנונה למגורים.  העובדה שעל-פי המצב כיום, כל רשות מקומיות קובעת קריטריונים ושיטה משלה לחישוב השטחים ולעניין הסיווג, מקשה ומבלבלת ואנו עדים לעררים רבים המוגשים לועדות ערר ליד הרשויות המקומיות ולערעורים על החלטות אלה,  לבית-המשפט המנהלי (מחוזי), שחלקם מגיעים גם לבית-המשפט העליון.  העובדה שהנושא שב וחוזר לפתחם של בתי-המשפט, מצביע בברור  כי ההלכות המשפטיות בתחום זה אינן ברורות.

 

ההליכי ההתנגדות לגובה שומת הארנונה  - התנגדות  - ארנונה

 

 מסמך שהוכן על-ידי מחלקת המחקר של הכנסת על המתרחש במקומות אחרים בעולם בנושא הארנונה.  

 

   מספר מאמרים 
1 18.6.09 פנייה לשר הפנים, אלי ישי, ליישום דוח הועדה כדי לבצע רפורמה בנושא הארנונה
2 סקירה משווה על גביית ארנונה בעולם. הוכן על-ידי מרכז המחקר של הכנסת - 31.12.07
3 ניר עמדה - לועדה לענייני ארנונה, אריה גבע
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

buy win xp pro oem 
photoshop lightroom price 
buying snow leopard 
adobe illustrator cs5 best price 
buy product key code microsoft word 2007 
viagra holland ohne rezept achat viagra securise levitra per nachnahme preis clomifen cialis 20mg filmtabletten preisvergleich
cialis pharmacy online viagra clones sildenafil citrate best price generic vardenafil is levitra over the counter
buy cialis professional cialis daily use review where to buy cialis in singapore sildenafil 50 generic viagra blue pill 25mg